Denne artikkelen er over ni år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.
“Jeg håper du finner tid i en hektisk hverdag til å lene deg tilbake og nyte våre produkter sammen med dine kolleger!”
Dette glade førjulsbudskapet står å lese i et håndskrevet brev som forleden ankom i en eske til sjefredaktør Tom Erik Thorsen i Varden. I esken fant Thorsen ti småflasker med til sammen en halv liter med forskjellige typer akevitt til årets julesesong. Samt seks akevittglass og en minnepinne med bilder og produktomtaler.
Den hyggelige tonen i brevet til tross: Gavepakken fikk det til å flyte over for Varden-redaktøren.
Det hele var sendt fra ArcusGruppen, som er Norges største leverandør av vin og brennevin. Tilsvarende pakker har landet på 20 redaktørbord forskjellige steder i landet to år på rad.
– Her er det blitt begått en feil, slår kommunikasjonsdirektør Per Bjørkum i ArcusGruppen fast.
Annonse
Fløt over
Skal jeg liksom invitere medarbeid-ere til et akevittlag her?
– Dette synes jeg smaker så dårlig at pakken vil bli returnert til avsender. Skal jeg liksom invitere medarbeidere til et akevittlag her? Mediebransjen har historisk sett et ganske trøblete forhold til alkohol. Selv har jeg ingen relasjon til ArcusGruppen. Hvis jeg ønsker en flaske vin så går jeg på Polet og kjøper en, sier redaktøren.
Følgebrevet, som innledes med “Kjære Tom Erik Thorsen!”, er underskrevet av Jonas Zeitzmann, som er “trade execution manager” for brennevin hos ArcusGruppen. Zeitzmann skriver videre at han håper pakken vil gi redaktøren glede, og “håper at du og ditt team har lyst til å publisere en anmeldelse i din avis om årets akevitter til julesesongen.”
Samtidig beklager avsenderen at det er forskjellig volum i flaskene, “da jeg har håndtappet disse spesielt til deg.”
En liknende pakke som ble sendt ut i fjor ble godt mottatt blant mediene, ifølge Zeitzmann.
Annonse
Problematisk
Thorsen er både overrasket og temmelig betenkt over de flytende gavene. Han mener det er problematiske sider ved at ArcusGruppen sender alkoholholdige produkter ut på en slik måte.
– Selv har jeg et avslappet og nøkternt forhold til alkohol, men det er det kanskje ikke alle som har.
Thorsen understreker at han aldri har bedrevet anmeldelser av verken vin eller brennevin i Vardens spalter, og dette ikke kan være motivet for å sende ham smaksprøver på årets juleakevitt.
Er det slik at brennevin blir sendt vilkårlig ut til redak-sjonene?
– Jeg kjenner ikke til hvordan man anmelder alkoholholdige drikker. Er det slik at brennevin blir sendt vilkårlig ut til redaksjonene, på lik linje med bøker? Jeg har på ingen måte bedt om å få tilsendt disse flaskene.
Thorsen legger til at gavepakken i hans øyne, i beste fall, er umusikalsk. Det han lurer mest på, er ArcusGruppens formulering om at «en lignende pakke i fjor ble godt likt av mediene».
– Jeg håper bevisstheten rundt alkohol er bedre enn som så, sier redaktøren.
Fire utvalgte hvert år
Zeitzmann opplyser til Journalisten at han har sendt ut juleakevitt til norske redaksjoner i fjor og i år. 20 redaktører mottok flasker i fjor, og det samme antallet i år. Varden-redaktøren er altså en av de utvalgte i høst.
– Vi får henvendelser fra forskjellige medier som lurer på juleakevitten. Jeg ville være litt tidlig ute denne gangen, for det er en hektisk periode vi går inn i. Da jeg først var i gang med å produsere noen prøver, så tenkte jeg at jeg like gjerne kunne sende pakker til noen flere aviser som dekker ulike regioner.
– Hvilke medier sendte du slike pakker til i fjor og i år?
– Det vil jeg ikke si noe om.
– Du skriver i brevet at liknende pakker i fjor ble godt likt blant mediene. Så dere noen resultater i form av omtale i spaltene?
– Det kan jeg ikke huske konkret. Men jeg fikk fire pakker tilbake i fjor. I år har jeg fått to i retur.
Varden-redaktør Thorsen er altså en av de to som har returnert flaskene i høst.
Jeg ville bare gjøre jobben min og være behjelpelig
– I går fikk jeg mail fra en redaktør som skriver at det ikke er forenelig med en redaktørs oppgave å motta en personlig gave fra kilder og kunder. Men pakken var overhode ikke ment som en gave, og jeg stilte ikke noen krav om omtale. Det har jeg meldt tilbake til redaktørene. Jeg ville bare gjøre jobben min, være behjelpelig og være i forkant hvis de skulle være interessert i å skrive om akevittene til julesesongen, sier Zeitzmann.
Vet du mer om denne saken? Tips oss!
Annonse
ArcusGruppen beklager
På bakgrunn av de negative tilbakemeldingene regner ikke Zeitzmann med at det kommer til å bli sendt flere smaksprøver til tilfeldig utvalgte redaktører. Dette bekrefter Per Bjørkum, konserndirektør for kommunikasjon i ArcusGruppen.
– Vi i ArcusGruppen kjenner alkoholloven og regelverket om markedsføring av alkohol. Det kan vi fullt ut, og det etterlever vi. Her er det blitt begått en feil, både i fjor og i år. Det skulle ikke ha skjedd og det vil ikke skje igjen, lyder hans klare tale.
Helsedirektoratet kommenterer ikke enkeltsaker, men på generelt grunnlag påpeker avdelingsdirektør Hilde Skyvulstad følgende:
– Forbudet mot alkoholreklame kan ikke omgås ved å bruke bloggere, journalister eller andre som kanaler for et reklamebudskap, for eksempel ved å be om omtale av alkoholholdige produkter. Redaksjonell omtale rammes i utgangspunktet ikke av reklameforbudet. Omtalen kan imidlertid ikke være utformet, initiert, påvirket eller finansiert av en bransjeaktør. I så tilfelle vil både redaksjonen og bransjeaktøren kunne anses ansvarlig for brudd på reklameforbudet.