Skjermbilde fra at redaksjonen i Varden deltar i videoen der Vardens fotograf Bjørn Harry Schønhaug kåres til «Du er Telemark» av et lokalt kjøpesenter. Foto: Skjermdump fra videoen

Varden og Porsgrunns Dagblad i reklamekrangel om fotografhyllest

Ansvarlig redaktør i Porsgrunns Dagblad, Erik Enger, mener Varden-redaktøren gjør redaksjonen til «nyttige idioter» ved å publisere videoen som hyller deres egen fotograf som en nyhetssak.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over ni år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.

På søndag hadde Skien-avisa Varden en nettsak om at deres egen fotograf og journalist Bjørn Harry Schønhaug ble kåret til «Du er Telemark». Det er kjøpesenteret Herkules i Skien som står bak utnevnelsen som går til personer de mener bidrar med å gjøre en god jobb for fylket. Begrunnelsen for å gi Schønhaug prisen var at han er en ekte Telemarkspatriot og som viser det hver dag.

I saken til Varden er det en video som viser at fotografen blir tatt på senga av resten av redaksjonen. De overrasker ham med gode ord og hyllest under et morgenmøte. Filmen er tatt opp med skjult kamera og er laget av et produksjonsselskap for Herkules kjøpesenter.

Ansvarlig redaktør i Porsgrunns Dagblad (PD), Erik Enger mener det er svært problematisk at Varden kobler videoen sammen med sin egen nyhetssak på nettsidene sine. I avisens leder på mandag skrev han blant annet:

«Vi mener at pressen bør holde seg unna denne typen kommersielle jippoer. Særlig ille er det når journalister og redaktører blir kåret som vinnere. Vil Varden for eksempel stille med skjult kamera når butikksjefen på Clas Ohlson kåres i neste runde?»

– De velger å lage en svær greie av et kommersielt stunt. Jeg synes de danser litt med kildene her. De blir smigret av at en av deres egne vinner prisen, og dermed synes jeg de blir litt lurt, sier Enger til Journalisten.

Videre i lederen skriver han:

«Vardens redaksjonelle medarbeidere lar seg rive med, og blir på en måte «nyttige idioter» i markedsføringen av Herkules som Telemarks største kjøpesenter.»

Ikke uproblematisk

– Ja, hvis det er begreper vi skal bruke om hverandre, så er han i så fall selv en nyttig idiot. Han deltok jo i samme kampanje da ansvarlig redaktør i Telemarksavisa, Ove Mellingen fikk samme oppmerksomhet. Da var Enger én av dem som hyllet Mellingen i videoen, sier ansvarlig redaktør i Varden, Tom Erik Thorsen.

«Når sant skal sies hadde ikke Enger hatt behov for å gå ut av sitt eget kontor å finne en «nyttig idiot» (for å bruke hans egne ord)», skriver Thorsen i et tilsvar i onsdagens PD. Det er også publisert på Thorsens Facebook-profil. Likevel mener Thorsen at Enger har noen gyldige poenger som han ikke kan avvise.

– Jeg ser jo at det ikke er helt uproblematisk at vi lagde en nyhetssak på dette. Det er mulig å argumentere for at en redaksjon ikke bør ta del i et slikt konsept. Men jeg konkluderte med at det var ok, og jeg ser på dette som veldig ufarlig.

Thorsen legger til at han mener de fikk tydelig nok frem at det er kjøpesenteret som står bak kåring og video, og at Varden derfor har både troverdighet og integritet i behold. 

Interessert i medienyheter? Følg Journalisten.no på Facebook og få nyhetene i strømmen din:

 

Viktig å passe på hverandre

– Jeg var med i filmen da Mellingen vant prisen ja. Jeg fikk en forespørsel fra produksjonsselskapet som bare sa at det var til Mellingen, men ikke mer om hva det dreide seg om. Dessuten vil jeg legge til at TA aldri gjorde noe redaksjonelt på kåringen da Mellingen ble kåret, forteller Enger om at han selv har vært med i samme kampanje fra Herkules.

Når det er sagt, mener PDs redaktør at det viktigste med denne saken er at problematikken i det hele tatt blir diskutert.

– Vi må tørre å kikke hverandre litt i korta. Vi i PD kan også tråkke feil, og da er det viktig at vi kan diskutere med andre.

– Det er jeg helt enig i. Vi har en plikt til å være kritiske til hverandre. Kanskje burde vi vært enda flinkere til det. Så all honnør til Enger for å ta opp problematikken, sier Thorsen.

Powered by Labrador CMS