Faksimile Dagbladet 5. januar 2009.
Faksimile Dagbladet 5. januar 2009.

Dagbladet mest pro-palestinsk

TV 2 mest nøytral, viser ny undersøkelse.

Publisert Sist oppdatert

Analysebyrået Retriever har undersøkt norske mediers dekning av konflikten i Midtøsten den siste måneden, altså i tiden rett før og under krigen i Gaza (9.12.08 til 9.1.09). Undersøkelsen er bestilt av NRK.

Skyldfordeling

Disse mediene er undersøkt: VG, Aftenposten, Dagbladet, Dagsavisen, Vårt Land (bare papirutgavene, ikke nettavisenes egendekning), NRK og TV 2. De redaksjonelle innslagene er gjennomgått etter en skala der omtale som belyser både palestinernes og israelernes syn, regnes som nøytrale. Det samme gjelder kommentarer som ikke tar stilling til hvem som har mest skyld i konflikten.

Rene faktabeskrivelser og omtaler av de norske demonstrasjonene, er også regnet som nøytrale. Unntaket er saker der intervjuobjekter anklager den ene parten i konflikten, uten at motpart kommer til orde.

Retrievers opptelling konkluderer med at 80 prosent av omtalen er nøytral. 15 prosent går i palestinernes favør, mens 5 prosent heller i israelsk retning. Israel scorer litt bedre etter angrepet 3. juledag.

Dagbladet mest partisk

Vårt Land er det eneste mediet med en overvekt i Israels favør. 17 prosent av artiklene karakteriseres som proisraelske, 9 prosent som propalestinske og 74 prosent som nøytrale.

Dagbladet har ifølge Retriever 2 prosent proisraelsk omtale, 66 prosent nøytral og 32 prosent med palestinsk slagside.

Det mest nøytrale mediet er ifølge undersøkelsen TV 2. Der regnes 86 prosent av dekningen som upartisk (NRK TV 78 prosent), 12 prosent som propalestinsk (NRK 17 prosent) og 2 prosent som Israel-vennlig (NRK 5 prosent).

Retriever konkluderer med at mediene formidler palestinernes syn på konflikten i langt større grad enn israelernes. Tendensen var ifølge målingen enda sterkere før angrepet 27. desember. Byrået tolker det som at funnene speiler tendenser i norske medier over tid.

Se hele undersøkelsen her.

Powered by Labrador CMS