Helge Simonnes flytter annonseproduksjonen i Vårt Land sammen med deskere og vaktsjefer. Foto: Birgit Dannenberg

Vårt Land flytter børsen inn i katedralen

Nå skal den kommersielle avdelingen sitte hos desk og vaktsjefer. Sammen skal de produsere og distribuere innhold. 

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over ni år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.

I avisen Vårt Land tar ledelsen ved sjefredaktør Helge Simonnes grep i kampen om reklamekronene. Journalisten kjenner til at avisen om bare noen uker vil etablere en ny produksjonsavdeling. Den skal bestå av deskere, vaktsjefer, nett, webutvikling og annonseproduksjon. Det vil si en sammenslåing av dem som skal kvalitetssikre det redaksjonelle innholdet og dem som skal sørge for annonseinntekter. 

Avdelingen skal ledes av John Kristian Strand og foredle innhold, sørge for publisering og produsere annonser. Strand er i dag desksjef i Vårt Land. 

Dette har etter det Journalisten kjenner til vært gjenstand for diskusjoner blant de redaksjonelt ansatte. For selv om sjefredaktør Simonnes lover tydelig skille mellom katedralen og børsen, skal flokken i avdelingen likevel ledes av én hyrde. 

Tette skott

Simonnes bekrefter overfor Journalisten etableringen av den nye avdelingen. Han legger til at de i Vårt Land langt er langt fra fremmed med ledere som tenker både redaksjonelt og marked. Simonnes holder fram sine 25 år i publisher-rollen som eksempel på dette. 

- Men en produksjonsredaktør blir vel tettere på den daglige produksjonen enn en publisher?

- Det kommer an på hvor hands-on publisher er. Men det er en rolle hvor lederen i den nye avdelingen må passe nøye på sine avveininger. Det har jeg stor tiltro til at vår produksjonsredaktør får til. 

Selv om oljekursen faller så skal det likevel ansettes nye prester

Simonnes sier at det ikke er snakk om noen prøveordning. Det er bestemt og avgjort at avdelingen skal legges under produksjonsredaktør. Han legger til at de også vurderte andre alternativer. Deriblant om de fire som har produsert annonser skulle flyttes inn i annonseavdelingen. Siden de ikke har en kommersiell sjef i mediehuset i dag, falt valget på denne løsningen. 

Mer om Vårt Land finner du her

I en medieverden hvor økonomien er usikker, mener sjefen at det er viktig å dra nytte av de ressursene man har, samt at alternativet til dagens løsning ville vært å ansette en kommersiell sjef. Det kunne gått utover de redaksjonelle stillingshjemlene. 

På spørsmål om den nye avdelingen skal lage innholdsmarkedsføring til Vårt Land, svarer Simonnes at alt slikt innhold skal merkes tydelig og ikke ha lik lay-out som det redaksjonelle innholdet. 

Dette tror han at Vårt Land vil vinne på blant sine lesere. 

- Vi har hatt en god vekst i den digitale omsetningen. Annonseomsetningen vår er stabil og lite styrt av konjukturer. For selv om oljekursen faller så skal det likevel ansettes nye prester.  

Vårt Land skal også snart innføre digital brukerbetaling.

Holder klubbmøte

Klubbleder Alf Gjøsund sier til Journalisten at han ikke vil karakterisere reaksjonene som er kommet i kjølvannet av kunngjøringen av den nye avdelingen som spesielt sterk misnøye. 

- Vi ser at den som skal lede avdelingen vil få en dobbeltrolle som kanskje kan bli krevende. Samtidig har ledelsen forsikret oss om at ingen journalister vil havne i en dobbeltrolle. 

Klubben samles i formiddag for å drøfte den nye avdelingen og andre omorganiseringstiltak. Det er besluttet at Vårt Land nå skal være digital first, der de fleste journalistene skal ha nettet som primærmedium.

Powered by Labrador CMS