I dag produseres den lettleste ukeavisen Klart Tale av Mentor Medier-eide Lettlest Media. Nå er produksjonen lagt ut på anbud. Foto: Martin Huseby Jensen
Klar Tale ut på anbud
Etter åtte år i Vårt Land er det igjen tid for ny budrunde for lettlestavisen.
Denne artikkelen er over åtte år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.
Annonse
Klar Tale ble i månedsskiftet utlyst på nytt anbud fra Stiftelsen Klar Tale. Det er gått ni år siden Vårt Land vant anbudet foran NTB. Nyhetsbyrået hadde da produsert i avisen i 17 år.
Siden Klar Tale mottar statsstøtte forpliktes en anbudskonkurranse i henhold til EØS-reglene. Avisen ble etablert som et prøveprosjekt høsten 1990 og var som fortalt NTBs ansvar fram til Vårt Land(nå Mentor Medier) vant anbudet i 2007 og tok over produksjonen i 2008. Ifølge Journalisten skal det angivelig ha vært 60.000 kroner som skilte de to anbudene den gang, noe sekretær Jan-Erik Andersen i stiftelsens styre tilbakeviste.
Han mente den gang at det redaksjonelle tilbudet fra Vårt Land var bedre enn det NTB tilbød. Andersen mente det skilte 800.000 kroner i de to tilbudene.
Flere jern i ilden
I alt er det fem ansatte i det Mentor Media-eide Lettlest Media AS som produserer Klar Tale. I tillegg kommer daglig leder Kristin Steien Bratlie som jobber deltid som daglig leder. Hun forteller at årsaken til driftsoverskuddet på 1,3 millioner kroner skyldes at selskapet også driver med andre prosjekter utover avisen Klar Tale. Deriblant en nynorsk variant av avisen, symbolstøttede nyheter ved hjelp av bilder.
– Det er ikke de store summene, dessuten er vi gode på kostnadskontroll. Det handler om sunn økonomi, sier hun til Journalisten.
Hun viser til at når budsjettene i selskapet legges, vet de ikke om alle prosjektene blir noe av. Men hun mener også disse er en naturlig del av samfunnsoppdraget til selskapet, å nå ut til flere med lettleste nyheter. Selskapet produserer også en valgavis annenhvert år.
Selve tilskuddet fra Klar Tale gir ifølge Bratlie en liten margin. Sekretær Andersen i Stiftelsen forteller at overføringene til avisproduksjonen er på 6,8 millioner kroner i inneværende år. Da er 700.000 øremerket nett. Det vil si at stiftelsen betaler for mannskapet.
Annonse
Burde være flere budgivere
Ved forrige anbudsrunde for fem år siden var Lettlest Media alene om å by på oppdraget. NTB lot det ligge. Andersen mener at ut fra arbeidsmarkedet burde det være mulighet for flere budgivere denne gangen.
– Antagelig er det flere tilgjengelige journalister og mennesker som kan lage avis. Markedet er litt annet enn det var da.
Han sier at en ny eller nåværende anbudstager bør tenke høyt om avisens fremtid. Blant annet har stiftelsen ventet med å støtte investeringer knyttet til betalingsløsninger.
– Vi ønsker at de som legger inn anbud tenker høyt rundt dette fra starten av. Det bør være motivernde for aktøren som skal produsere avisen videre å begynne med til dels blanke ark og kunne utvikle den i et fremtidig perspektiv, sier Andersen, som til vanlig er seniorrådgiver i Medietilsynet.
Han understreker at hans rolle i stiftelsen ikke har noe med tilsynet å gjøre, men han som person. Han har hatt rollen som sekretær siden 1994, da Kulturdepartementet trakk seg ut. Ifølge Andersen skal han være en slags kontinuitetsbærer siden styret byttes ut hvert fjerde år.
Salgsinntektene i Stiftelsen Klar Tale har de siste 15 årene ligget mellom 1,5 og 1,9 millioner kroner. Samtidig har andre inntekter økt fra 5,6 millioner til 8,5 millioner kroner. Vareforbruket har gått fra 6,1 millioner til 8,9 millioner kroner fra 2001 til i fjor. Stiftelsen hadde i fjor et driftsunderskudd på 238.000 kroner, mot et driftsoverskudd i 2014 på 113.000 kroner.
Fristen for å levere anbud er satt til 15. august.