Originalsaken i Dagen til høyre, gjengivelsen hos konkurrenten Norge Idag til venstre. Foto: Silje Rognsvåg, Dagen
Originalsaken i Dagen til høyre, gjengivelsen hos konkurrenten Norge Idag til venstre. Foto: Silje Rognsvåg, Dagen

Kristen-krangel: Stofftyveri kan havne i retten

To Dagen-journalister sendte regning til konkurrentavis for grovt stofftyveri. – Helt vanlig kopieringspraksis, svarer Norge Idag på lederplass og nekter å betale.

Publisert Sist oppdatert

4. juni i år brakte avisa Dagen en blank nyhet om Bjørgvin-bisp Halvor Nordhaug som nektet å holde gudstjeneste i et bedehus i Bergen før et israelsk flagg på veggen inne i lokalet ble fjernet.

En dag senere kom konkurrenten, den kristne ukeavisen Norge Idag, ut med en ren kopi av Dagens sak.

– De har kopiert hele saken vår og gjengitt layouten fotografisk. Avisa har riktignok omskrevet ingressen, fjernet byline på våre to journalister John Solsvik og Klaus Gustafsson og satt et faksimilie-stempel øverst til høyre. Med dette er ikke annet enn grovt tyveri, uttalte Dagen-redaktør Vebjørn Selbekk til Journalisten da saken ble kjent.

Krever 8.000

Selbekk opplyser at det er Gufstafsson og Solsvik som har rettighetene til det aktuelle stoffet. Han har derfor overlatt til dem å forfølge saken videre. De to medarbeiderne har sendt en regning på 8.000 kroner til Norge Idag, men avisa har ikke innfridd kravet. Norsk Journalistlag er koplet inn i saken, som nå ser ut til å havne i retten.

Sjefredaktør Finn Jarle Sæle i Norge Idag svarte ikke på henvendelsene fra Journalisten i juni, og gjør det fortsatt ikke. Selbekk viser til at Sæle nylig skrev en leder i egen avis der han raljerte med kravet fra journalistene. I lederen heter det blant annet:

– Vi møter i retten – om saken kommer langt nok.

Selbekk stiller seg hoderystende til denne reaksjonen. Han viser samtidig til at Norge Idag nå også har gjengitt en artikkel han selv har skrevet. Igjen uten lov.

– Jeg har annet å gjøre enn å krangle og drive polemikk med Finn Jarle Sæle. Jeg svelger ikke det agnet hans, sier Dagen-redaktøren til Journalisten.

“Helt vanlig”

Også Vårt Land omtaler saken på nett fredag ettermiddag og forteller at tittelen på lederen i Norge Idag er “Dyrt å ære folk”. I lederen hevder Norge Idag at en slik kopieringspraksis er helt vanlig innenfor all journalistisk virksomhet i verden.

“Vi krediterte dem faktisk og gav dem ære for en sak. Det var hele faksimilens hensikt … Vi trodde vi gjorde ære på avisen”, heter det.

Vårt Land skriver at Norge Idag hevder at saken var gammel og at alle kunne lagd den på mindre enn én time. Dermed vil 8.000 kroner tilsvare en årslønn på 15 millioner kroner.

“Så her dreier det seg tydeligvis om topp-journalister”, er den lakoniske konklusjonen i lederen.

– Bør svi på pungen

Det har ikke lykkes Journalisten å komme i kontakt med Solsvik fredag. Han bekrefter overfor Vårt Land at NJ er på saken og er klar til å ta den til retten dersom nødvendig.

– Det er ingen tvil om at faksimilen går ut over alt som er god presseskikk. På godt norsk heter stofftyveri. Det å stjele er også brudd på ett av de ti bud, og det burde en kristen avis holde seg for god til, sier Solsvik til avisa.

Gustafsson bekrefter overfor Journalisten at han og kollega Solsvik har rettet et felles krav til Norge Idag på 8.000 kroner. Ved beviselig stofftyveri er det vanlig å sende dobbelt regning i forhold til normalt honorar.

– Jeg uttaler meg kun på egne vegne i denne saken. Beløpet er symbolsk, det er ikke pengene som er viktig her. Jeg synes det bør svi på pungen å jukse på den måten. Derfor er jeg med på kravet av prinsipielle årsaker, for å statuere et eksempel. Saken er helt absurd og pinlig, sier Gustafsson.

Han forteller at det ikke har vært noen direkte kontakt med Sæle.

Journalisten har forsøkt å komme i kontakt med både Finn Jarle Sæle og assisterende sjefredaktør Bjarte Ystebø. Ingen av dem har svart på våre henvendelser.