Henning Aarset. Foto: Martin Huseby Jensen
En gang var han journalist, nå skal han kommersial=isere innholdet
Henning Aarset var med på å bygge opp Kommunal Rapports redaksjonelle tjeneste Leverandørbasen.
- Hva har du gjort nå da, Henning? Forlater du journalistikken for salgsavdelingen?
– Jeg skal ta tak i de eksisterende produktene til Kommunal Rapport, og så skal jeg være med på å utvikle nye produkter og tjenester. I dag har vi to redaksjonelle produkter som er utviklet av journalister for uten nett og papiravis. I disse ligger det en masse data som vi ønsker å kapitalisere på. Bransjens forretningsmodeller står under sterkt press. Derfor ønsker vi nye ben å stå på, sier Henning Aarset, produktsjef i Kommunal Rapport.
Han og undertegnede arbeidet sammen en stund i NA24. Siden har han arbeidet for Drammens Tidende og altså Kommunal Rapport, blant annet som datastøttet journalist og digital historieforteller. Aarset er blant dem som ble uteksaminert som økonomijournalister fra BI. Nå er han i gang med en mastergrad ved samme skole.
Kommunebarometeret og Leverandørdatabasen er noe av det han skal se om det mulig å hente mer penger ut av. Den sistnevnte var han med på å bygge opp mens han ennå var journalist, sammen med offentlighetsforkjemper Vegard Venli. Aarset forteller at Kommunebarometeret ofte brukes som et beslutningsverktøy for de folkevalgte.
Gjennom barometeret kan de holde oversikt med hvordan kommunen deres presterer på en enkel måte. Leverandørdatabasen, som inneholder rundt 100.000 leverandører til Kommune-Norge, viser hvor mye de forskjellige aktørene har fakturert til hver enkelt kommune. Aarset forteller at verktøyet har gitt Kommunal Rapport rundt 80 nyhetssaker. Nå er håpet at det også skal gi penger.
– Hvordan oppstod tanken om å krysse over fra redaksjonen til salgsavdelingen?
– Sjefen kom til meg og spurte om jeg var interessert i å videreutvikle Leverandørbasen fra markedssiden. Det startet i redaksjonen med at Vegard og jeg samlet data og så utviklet jeg den videre på nett med to utviklere. I den prosessen fikk jeg et annet blikk på prosjektet.
– Så er det ikke slik at jeg lukker en port bak meg. Jeg ønsker å være en brobygger mellom avdelingene. Jeg har stor respekt for journalistikken og det gir et fortrinn i arbeidet med å bygge nye produkter. Det er ikke slik at jeg skal fortelle hva journalistene skal lage, men jeg skal ta tak i de dataene de legger igjen når blitzlampene slukkes.
Han måtte inn i tenkeboksen før han besluttet at det var dette han skulle gjøre. Men så slapp han å konkurrere med andre, siden stillingen ble opprettet for han.
– Det er ikke slik at jeg bare skal selge. Jeg skal utvikle nye produkter og tjenester som kan bidra til å bære den gode journalistikken videre. Det er ingen selvfølge at vi kan holde på journalistisk i fremtiden slik vi gjør i dag dersom vi ikke tar grep nå.
– Men hva om det klør i fingrene? Du vet, gamle sirkushester og slik.
– Da får jeg vel skrive en melding på 140 tegn på Twitter. Men er det egentlig slik i dagens medieverden? Mange av mine tidligere kolleger er ikke lenger journalister. Og det er også flere som har forlatt journalistikken for senere å komme tilbake til den. For meg var det et ønske om nye utfordringer som lokket.
Om lag 75 prosent av inntektene til Kommunal Rapport kommer fra innhold og abonnement på ulike produkter, om lag 25 prosent fra annonser. Av innholdsinntektene kommer 7 prosent fra de to produktene Kommunebarometeret og Leverandørdatabasen. I fjor omsatte mediehuset totalt for 24,8 millioner kroner.