Debatt på kulturhuset i Oslo. Avbildet er Venstre-leder Trine Skei Grande, Fritt Ord-direktør Knut Olav Åmås og sjefredaktør Irene Halvorsen i Nationen. Foto: Angelica Hagen

Knut Olav Åmås mener sosiale medier er viktig for helheten i det politiske innholdet

Fritt Ord-direktøren tror mediene undervurderer mediebrukerne. 

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over sju år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.

Venstre-leder Trine Skei Grande tror ikke medienes utfordring er at politikerne deler på andre plattformer. Hun forteller at hun bruker sin Facebook-side til å dele positive ting og gladsaker - altså saker mediene ikke vil skrive om.

Leder for politisk avdeling Anne Marte Blindheim i Dagbladet mener det er bra politikerne bruker sosiale medier til slike formål, så kan mediene skrive om det de virkelig synes er interessant. 

Dette ble sagt under en debatten  «Blir mediene forbikjørt?» i regi av Oslo Journalistklubb tirsdag kveld. Og blir mediene forbikjørt av politikerne? 

Gladsaker 

Ja, mener direktør Knut Olav Åmås i Fritt Ord. Men det er ifølge ham selvforskyldt. Han mener mediene undervurderer mediebrukerne og at det politiske spillet tar større plass enn sakene politkerne står for. Ifølge Åmås tyder mye på at lesernes krav til mediene er høyere enn hva mediefolkene har skjønt, og at dette er noe av grunnen til den svekkede tilliten noen opplever. 

– Sosiale medier er viktigere enn at politikerne kan dele gladsakene sine, men det er viktig for helheten i det politiske innholdet. Den politiske journalistikken skrumper inn som følge av nedbemanning, som gjør at mye av det politiske innholdet er på Facebook, sier han. 

Dagbladets Anne Marte Blindheim er enig i at det skrives mye om «spillet», men påpeker at de også skriver om sakene. Og legger til at det politikerne gjør på Facebook er politisk reklame, mens Dagbladet driver med journalistikk. 

Lite konflikt

Sjefredaktør Irene Halvorsen i Nationen vil at mediene skal slutte å snakke om hvor dumt det er for dem at politikerne i større grad tar i bruk sosiale kanaler. 

– Dette handler om den offentlige samtalen og borgerne. Vi må slutte å bekymre oss for jobbene våre og se opp fra vår egen navel. 

Hun mener også det blant annet er viktig at journalistene kommer seg ut og snakker med folk for å finne ut av hva det politikerne sier faktisk betyr for dem. 

Åmås skyter inn at han har lagt merke til hvor mye politikere faktisk reiser rundt i landet i forhold til journalister. 

– De vet bedre enn mange hva folk i landet bryr seg om.

Frafall 

Politisk rådgiver Espen Teigen for Sylvi Listhaug skulle egentlig være med på debatten, men var ikke til stede. Han uttalte til Journalisten på forhånd at han mener mediene ikke blir forbikjørt. Om de blir det er det for at de ikke anerkjenner realiteten om mulighetene der ute for direktekommunikasjon.

Han mener det er viktig å ikke blåse opp falske nyheter-fenomenet og skape splid mellom mediene og politikerne. For de er avhengige av hverandre. 

Og til tross for at mye finnes i sosiale medier og du kan nå langt ut, er det fortsatt hos de tradisjonelle mediene du får de harde nyhetene, poengterer han. 

Powered by Labrador CMS