Denne artikkelen er over ni år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.
Annonse
2014 var annus horribilis for Medie-Norge. Amedia kuttet kostnadene med en halv milliard. Det påvirker brutto driftsresultat (EBITDA) positivt, spesielt i fjerde kvartal i fjor.
[factbox:1-right]
I årets siste kvartal var kostnadene redusert med 16 prosent som følge av iverksatte kostnadstiltak. Kvartalet endte med et brutto driftsresultat på 124 millioner kroner, mot 117 millioner i samme periode i 2013. Det tilsvarer en driftsmargin på 10,6 prosent (8,6 prosent i 2013).
Se grafikk lenger ned i saken.
Engangseffekter knyttet til omstilling belaster imidlertid resultatet med 110 millioner kroner. I tillegg til nedskrivninger i Trykk Russland, medfører det at resultatet før skatt ender på minus 141 millioner kroner.
Mistet en halv milliard
På årsbasis opplevde Amedia en omsetningssvikt på 520 millioner kroner i 2014, sammenliknet med året før. I fjor endte omsetningen på 4,69 milliarder kroner. Brutto driftresultat i 2014 er på 443 millioner kroner, mot 510 millioner i 2013.
Store omstillingskostnader, avskrivninger og nedskrivninger snur overskudd til underskudd, med et resultat før skatt på 424 millioner kroner. Året før oppnådde Amedia et positivt resultat på 81 millioner kroner.
Konsernsjef Are Stokstad sier i en pressemelding:
– Det mest oppløftende i 4. kvartal er den sterke veksten i digitale abonnement og effektene av de omstillingsprosessene vi har gjennomført. Det legger til rette for en videre offensiv satsing på nye digitale produkter og tjenester. Resultatene i 4. kvartal viser nødvendigheten av de store grepene vi har gjort på kostnadssiden.
Saken fortsetter under grafikken.
Grafikken viser driftsinntekter og brutto driftsresultat (EBITDA). Sett markøren på søylene for å se detaljert informasjon.
[factbox:2-left]
Annonse
Opplagsnedgang på 5,2 prosent
Opplagsinntektene i fjerde kvartal var på samme nivå som året før, til tross for en opplagsnedgang på 5,2 prosent. Utviklingen for annonseomsetningen er fortsatt negativ hos Amedia, og de samlede annonseinntektene gikk tilbake med 10,1 prosent sammenliknet med samme kvartal i fjor.
– Turbulensen i mediebransjen fortsetter og utfordringene i annonsemarkedet vil vedvare også i 2015. Vårt arbeid med å tilpasse kostnadene i tråd med inntektsutviklingen videreføres. Vi jobber med å styrke vår konkurransekraft og vil framover lansere nye produkter og tjenester av høy kvalitet og relevans. Vi forventer fortsatt sterk vekst i antallet kunder med et betalt digitalt kundeforhold», sier Stokstad.
Ikke alt mørkt i fjor
Ifølge en pressemelding fra Bergensavisen fikk mediehuset et driftsoverskudd på 7,4 millioner kroner i 2014. Det er en forbedring på 3 millioner kroner fra året før. Resultat før skatt steg med 3,1 million kroner til 8,5 millioner.
Styreleder Nina Refseth, administrerende direktør Veslemøy Fredriksen og ansvarlig redaktør Anders Nyland. Foto: Sigmund Kydland
Omsetningen til nummer to-avisen i Bergen ble nesten 4 millioner kroner lavere, men samtidig ble kostnadene redusert med 7 millioner kroner.
Ifølge administrerende direktør Veslemøy Tvedt Fredriksen hadde BA annonsevekst for andre året på rad. Samtidig fikk avisen mer i pressestøtten enn budsjettert.
– Vi er alltid fornøyd med å levere overskudd. I tillegg til annonsevekst er det hyggelig at totalinntektene holder seg bra, og abonnementsutviklingen er ganske stabil. Kostnadsreduksjonene som ble vedtatt tas ut som planlagt og styrker resultatet ytterligere. Overgangen til en mer digitalbasert hverdag er krevende, men omstillingen går som planlagt, sier Tvedt Fredriksen.
Annonse
Går til sommeren
Torsdag ettermiddag ble det klart at konserndirektør for finans, Glenn Veiby, forlater mediekonsernet etter fem år. Veiby var konstitutert som konsernsjef i tidsrommet etter at Thor Gjermund Eriksen gikk til NRK og frem til Are Stokstad ble ansatt.
Glenn Veiby forlater Amedia etter fem år i konsernet. Foto: Martin Huseby Jensen
Veiby vil fortsatt være styreleder i Digitale Medier 1881.
– Jeg har lenge hatt et ønske om å komme tettere på operativ virksomhet, vekst- og utviklingsarbeid, og jobbe med å skape egen arbeidsplass. Jeg skal nå ta ansvaret for arbeidet med å realisere ambisjonene til dette vekstprosjektet sammen med et flott team av sultne og dyktige medarbeidere. BA-Group er i en bransje jeg kjenner godt fra min tid i Voice og er et selskap jeg som styreleder har fått være med å utvikle de siste 8 årene, sier Veiby.
Veiby er i dag styreleder i BA-Group og vil fra sommeren også være daglig leder. Veiby er også medeier i selskapet, som driver med merkevarer, agentur og detaljhandel.