Forsiden til NRKs «Twitterterror». Illustrasjon: Journalisten
Forsiden til NRKs «Twitterterror». Illustrasjon: Journalisten

Priset for innovasjon på nett

NRK stakk av med den ene av de to gjeveste prisene da organisasjonen Nona kåret det siste årets beste grep i digitale medier.

Publisert   Sist oppdatert

NRK fikk prisen Årets nettsak for tjenesten «Terrortwitter», der man viste hvordan 22.juli og de følgende døgnene slo inn i det sosiale mediet. I alt ble 244.034 twittermeldinger fanget opp av nettløsningen. 

Geir Larsen i VG fikk utmerkelsen Årets netthode, og Nonas leder Jens Barland sa i begrunnelsen at Larsen har spilt en nøkkelrolle i kulissene siden nettavisenes fødsel i 1995. Han fikk blant annet prisen for sitt arbeid med databaser, statistikkverktøy og de søkbare skattelistene.

Hederlig omtale

Det ble også utdelt flere diplomer i kategorien hederlig omtale:

• Dagbladets digitale minnebok «Vi glemmer ikke» ble hedret for interaktiviteten etter terroraksjonene og for Eirik Urkes rosebildet sammensatt av mange tusen enkeltbilder.

• VG for «Ødelagt i helsevesenet», der nettavisa til slutt kunne vise 554 historier fra leserne. Satsingen startet i papiravisa, kunne Dan Kåre Engebretsen fortelle da han mottok utmerkelsen.

• NRKs valgomat for alle norske kommuner og alle partilister under kommunevalget 2011. Den ble brukt av over 800.000 og ga nye kunnskaper om politikk, heter det i juryens begrunnelse.

• ABC Nyheter ble hedret for overvåkingsbildet av Anders Behring Breivik som forlater høyblokka 22. juli i fjor. Nettavisa delte bildet med alle som ønsket det mot at de viste logoen deres.

Nona står for Norwegian Online News Association.

(For ordens skyld: Helge Øgrim var blant initiaivtakerne til Nona.)