Forsiden til NRKs «Twitterterror». Illustrasjon: Journalisten
Priset for innovasjon på nett
NRK stakk av med den ene av de to gjeveste prisene da organisasjonen Nona kåret det siste årets beste grep i digitale medier.
Denne artikkelen er over ti år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.
NRK fikk prisen Årets nettsak for tjenesten «Terrortwitter», der man viste hvordan 22.juli og de følgende døgnene slo inn i det sosiale mediet. I alt ble 244.034 twittermeldinger fanget opp av nettløsningen.
Geir Larsen i VG fikk utmerkelsen Årets netthode, og Nonas leder Jens Barland sa i begrunnelsen at Larsen har spilt en nøkkelrolle i kulissene siden nettavisenes fødsel i 1995. Han fikk blant annet prisen for sitt arbeid med databaser, statistikkverktøy og de søkbare skattelistene.
Hederlig omtale
Det ble også utdelt flere diplomer i kategorien hederlig omtale:
• Dagbladets digitale minnebok «Vi glemmer ikke» ble hedret for interaktiviteten etter terroraksjonene og for Eirik Urkes rosebildet sammensatt av mange tusen enkeltbilder.
• VG for «Ødelagt i helsevesenet», der nettavisa til slutt kunne vise 554 historier fra leserne. Satsingen startet i papiravisa, kunne Dan Kåre Engebretsen fortelle da han mottok utmerkelsen.
• NRKs valgomat for alle norske kommuner og alle partilister under kommunevalget 2011. Den ble brukt av over 800.000 og ga nye kunnskaper om politikk, heter det i juryens begrunnelse.
• ABC Nyheter ble hedret for overvåkingsbildet av Anders Behring Breivik som forlater høyblokka 22. juli i fjor. Nettavisa delte bildet med alle som ønsket det mot at de viste logoen deres.
Nona står for Norwegian Online News Association.
(For ordens skyld: Helge Øgrim var blant initiaivtakerne til Nona.)