Dummyversjoner av Aftenposten og VG på iPad.
Hvor mye vil du betale?
Aftenposten og VG sammen om prisundersøkelse for iPad.
Å prise tjenester som ikke eksisterer er en utfordring. Derfor har VG og Aftenposten satt Synovate til å spørre brukerne hvor mye de er villige til å betale for et iPad-abonnement.
I undersøkelsen blir brukerne minnet på hva tjenester som Wimp og TV 2 Sumo koster, før de blir stilt en rekke spørsmål rettet mot lommeboken. De skal avklare hva som er det meste leserne er villige til å betale for et iPad-abonnement og hva som er altfor høy pris. I tillegg blir de også spurt om hvor lav prisen kan være før de mister tiltroen til produktets kvalitet.
VG
Daglig leder Tor Jacobsen i VG Mobil forteller at det først og fremst er en abonnementstjeneste VG vil tilby på iPad, og derfor vil det også bli billigere enn å kjøpe VG i løssalg. Han er usikker på hva tjenesten bør koste, men håper undersøkelsen vil gi en god indikasjon.
Undersøkelsen har vært hos Synovates panel i en drøy uke, og Jacobsen håper resultatet vil foreligge i løpet av oktober.
– Vi gjør dette fordi markedet er fullstendig nytt. Vi kan det å prissette en papiravis, men ikke dette. Så i stedet for å velge en pris som er helt i det blå, er det bedre at leserne setter prisen.
Aftenposten
Lesermarkedsdirektør Knut Ivar Solnes Aftenposten er usikker på betalingsviljen siden produktet ikke finnes i dag, men håper at undersøkelsen Synovate gjennomfører vil gi et bedre grunnlag for å prise produktet riktig.
Han forteller at Aftenpostens iPad-tjeneste vil være på plass opp mot jul, men vil ikke kommunisere en mer nøyaktig dato.
Solnes forteller at det ennå er vanskelig å si hvor mye brukerne i undersøkelsen vil påvirke prisingen, men legger til at det også er vanskelig å svare på hva tjenesten vil koste før han ser resultatet.
– Vi ser på hvordan vi skal prise produktet, og om det er riktig å skille mellom abonnenter og dem som ikke abonnerer. Det er et viktig spørsmål som vi må ta stilling til før vi lanserer.