Dummyversjoner av Aftenposten og VG på iPad.
Dummyversjoner av Aftenposten og VG på iPad.

Hvor mye vil du betale?

Aftenposten og VG sammen om prisundersøkelse for iPad.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over ti år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.

Å prise tjenester som ikke eksisterer er en utfordring. Derfor har VG og Aftenposten satt Synovate til å spørre brukerne hvor mye de er villige til å betale for et iPad-abonnement.

I undersøkelsen blir brukerne minnet på hva tjenester som Wimp og TV 2 Sumo koster, før de blir stilt en rekke spørsmål rettet mot lommeboken. De skal avklare hva som er det meste leserne er villige til å betale for et iPad-abonnement og hva som er altfor høy pris. I tillegg blir de også spurt om hvor lav prisen kan være før de mister tiltroen til produktets kvalitet.

VG

Daglig leder Tor Jacobsen i VG Mobil forteller at det først og fremst er en abonnementstjeneste VG vil tilby på iPad, og derfor vil det også bli billigere enn å kjøpe VG i løssalg. Han er usikker på hva tjenesten bør koste, men håper undersøkelsen vil gi en god indikasjon.

Undersøkelsen har vært hos Synovates panel i en drøy uke, og Jacobsen håper resultatet vil foreligge i løpet av oktober.

– Vi gjør dette fordi markedet er fullstendig nytt. Vi kan det å prissette en papiravis, men ikke dette. Så i stedet for å velge en pris som er helt i det blå, er det bedre at leserne setter prisen.

Aftenposten

Lesermarkedsdirektør Knut Ivar Solnes Aftenposten er usikker på betalingsviljen siden produktet ikke finnes i dag, men håper at undersøkelsen Synovate gjennomfører vil gi et bedre grunnlag for å prise produktet riktig.

Han forteller at Aftenpostens iPad-tjeneste vil være på plass opp mot jul, men vil ikke kommunisere en mer nøyaktig dato.

Solnes forteller at det ennå er vanskelig å si hvor mye brukerne i undersøkelsen vil påvirke prisingen, men legger til at det også er vanskelig å svare på hva tjenesten vil koste før han ser resultatet.

– Vi ser på hvordan vi skal prise produktet, og om det er riktig å skille mellom abonnenter og dem som ikke abonnerer. Det er et viktig spørsmål som vi må ta stilling til før vi lanserer.

Powered by Labrador CMS