Ibrahim Abdulla (26) fra Sør-Sudan ligger under en trailer i havnebyen Patras, Hellas. Han har ikke tall på hvor mange ganger han har forsøkt å komme seg om bord i en av ferjene som går til Italia. – Jeg har ingen fremtid i Hellas. Aller helst vil jeg til Frankrike eller Norge, sier sudaneren, som noen måneder tidligere kom sjøveien fra Tyrkia. Foto: Paul Sigve Amundsen
Ibrahim Abdulla (26) fra Sør-Sudan ligger under en trailer i havnebyen Patras, Hellas. Han har ikke tall på hvor mange ganger han har forsøkt å komme seg om bord i en av ferjene som går til Italia. – Jeg har ingen fremtid i Hellas. Aller helst vil jeg til Frankrike eller Norge, sier sudaneren, som noen måneder tidligere kom sjøveien fra Tyrkia. Foto: Paul Sigve Amundsen

Dette er årets beste nyhetsbilde

Dekningen av flyktninger og terrorangrep går igjen blant vinnerne i nyhetskategoriene.

Publisert   Sist oppdatert

Frilanser Paul Sigve Amundsen vant årets nyhetsbilde med fotografiet av Ibrahim Abdulla som ligger under en trailer i havnebyen Patras i Hellas. Bildet er publisert i Bergens Tidende.

«Ett øye. Et rått bilde der mye står på spill. Vi møter Ibrahim og får et innblikk i livet hans, samtidig symboliserer han den veien inn i Europa som er så vanskelig.»

Les også: Paul S. Amundsen ville skjerpe seg som fotograf og kjørte E39 med et gigantisk kamera

Sjekk vår dekning av Årets bilde:

Hvordan velges Årets Bilde. Vi fikk være med på litt av juryeringen

Dette er årets bilde!

Bjørn Delebekk tok årets sportsbilde

Dette er årets beste nyhetsbilde

Det beste bildet fra norsk dagligliv

Steiro: Betyr enormt mye for VG

Andrea Gjestvang tok årets portrett

Anton Ligaarden er årets videojournalist

Kyrre Lien laget årets nyhetsvideo

Dobbelt til NRK i dokumentarklassen

 

VGs Helge Mikalsen ble tildelt 2.pris for fotografiet “Terror slutt” fra Paris. I bildet ser vi terroristen Amedy Coulibale ligge drept på et fortau.

«Dette er «hardcore news». Fotografen er på rett sted til rett tid. Bildet er godt fordi fotografen har valgt å vise hele scenen. Terroristen som ligger død blir en del av miljøet og byen rundt. Vi blir også minnet på hvor viktig det er at fotojournalister dokumenterer slike hendelser. Historien kan ikke endres når det finnes fotografier.»

Tredjeprisen i klassen var det fotograf Vegar Valde i Bergens Tidende som fikk for sitt fotografi Asylmottaket.

«Bildet er en dramatisk dokumentasjon av da asylbrannene kom til Norge. Komposisjonen er enkel og estetisk, samtidig tar fotografiet oss inn i en grusom hendelse. Estetikk er viktig i fotojournalistikken for at vi skal kunne holde ut å se på verdens lidelser.»

Bildene kan du se lenger ned i artikkelen.

De beste nyhetsreportasjene

VG-fotograf og bildesjef Espen Rasmussen vant kategorien årets nyhetsreportasje for serien Ebola.

«Serien er helstøpt. Dette er en ekstremt god skildring av en av de store nyhetshendelsene i 2015. Vi vil berømme fotografen for å dra til ebolarammede land for å dokumentere. Det er en farlig jobb. Avslutningsbildet er overraskende og vakkert.»

VGs bildesjef Espen Rasmussen vant også årets bilde og ble kåret til årets fotojournalist. Les mer om det her.

Reportasjeseriene finner du lenger ned i artikkelen.

I tillegg fikk han med seg både første- og andrepris i klassen dokumentar utland. Mer om dokumentarene finner du her.

Frilanser Tomm W. Christiansen får andreprisen for sin reportasje fra flyktningleiren «The Jungle» i Calais i Frankrike.

«En kaotisk fremstilling av en kaotisk situasjon. Her er det dramatikk og nyhetspuls. Vi er virkelig tilstede i det som skjer, og juryen bemerker at fotografen må ha løpt rundt som en villmann.»

Christiansen har også sammen med frilanser Anders Fjellberg laget dokumentaren «Våtdraktsmysteriet» som er nominert til flere andre priser. Også i denne dokumentaren har de to vært flere ganger i leiren.

Christiansen vant i fjor kategorien dokumentar utland for serien «Bloodlands» for Dagens Næringsliv.

Frilanser Krister Sørbø er tildelt tredjepris i reportasjeklassen for sitt arbeid rundt leteaksjonen til 17 år gamle Lisa Holm som aldri kom hjem fra jobb.

«Serien er godt løst. Vi berømmer fotografen for å ha fulgt hele historien fra start til slutt. Det er sjelden vi ser dette i nyhetssjangeren.»