Torry Pedersen tar konsekvensen av at alle lesere ikke flytter seg ut av sofaen i helgen til et avisutsalg, og flytter fjellet til Muhammed. Foto: Kathrine Geard
Torry Pedersen tar konsekvensen av at alle lesere ikke flytter seg ut av sofaen i helgen til et avisutsalg, og flytter fjellet til Muhammed. Foto: Kathrine Geard

VG med avisbud i helgen

Og på lørdag skrus løssalgsprisen opp.

Publisert Sist oppdatert

Fra høsten vil avisbudene i Oslo og Akershus kunne få flere aviser å bære på. Etter styremøte i VG onsdag er det klart at avisen vil gi sine kjøpere et utvidet tilbud med en abonnementsløsning, og få avisen levert på døren.

– Det er vår intensjon å komme med helgeabonnement i Oslo og Akershus lørdag og søndag i løpet av høsten, sier administrerende direktør Torry Pedersen til Journalisten.

Modeller

Pedersen bekrefter samtidig at det ikke er snakk om dørsalg, men leveranse med avisbud. Han forteller at erfaringen med dørsalg viser at tilgjengeligheten har en klar betydning for salget, og mener at det vil påvirke opplagsinntektene. Men hvor mye, er for tidlig så si.

– Her baserer vi oss på forskjellige modeller, så vi må se hvordan det slår an i markedet.

Gjennom første halvår har VG sett opplaget bli redusert med ni prosent, og med det falt opplagsinntektene med sju prosent, eller 30 millioner kroner. I kvartalspresentasjonen fra Schibsted heter det at dette ble bremset av prisøkning på hverdager fra 11 til 12 kroner fra 1. juli i fjor.

Prisjustering

Nå tar VG tak og justerer opp prisen på lørdager. Det vil gi en bruttoinntekt på rundt tre millioner kroner i måneden, forklarer administrerende direktør Torry Pedersen.

Ifølge kvartalsrapporten vil prisøkningen gi en positiv effekt med 10 millioner kroner på driftsresultatet for 2010.

Pedersen sier til Journalisten at prisfølsomheten er lavere på lørdag enn på andre dager, og mener at en økning på tre kroner heller ikke kan karakteriseres som dramatisk, selv om han forventer at det påvirker løssalget.

– Det er ikke slik at det å øke prisen fører til mersalg, men totalt sett vil det øke løssalgsinntektene, sier Pedersen.

For 2009 som helhet hadde avisen 1.236 millioner kroner i opplagsinntekter. Ved utgangen av andre kvartal var inntektene på 559 millioner. To tredjedeler av fallet på 30 millioner kroner ligger i andre kvartal.

Dagbladet

I Dagbladet har man også lekt med tanken om å få til en abonnementsordning. Sjefredaktør Lars Helle forklarer at dørsalg ikke er like utviklet i Oslo som andre steder i landet på grunn av den høye tettheten av utsalgssteder som kiosker og bensinstasjoner.

Helle vil ikke avvise at også Dagbladet på sikt kan komme med en slik ordning.

– Det er tanker som har streifet oss. Det er en av mange tanker vi har hatt i forbindelse med måten vi driver butikk på. Vi har ikke landet på noen konklusjon, men diskuterer det kontinuerlig. Det er en del ordninger vi har sett på mange ganger og noen av de er for dyre og for vanskelige.

Helle mener at det i en del byer er mulig å få til en slik ordning, og at en av de store fordelene med en slik løsning er en forutsigbarheten.

– Du selger ikke hver dag, men en til to ganger i året, sier han.

Riktig

Medieanalytiker Lasse Gimnes berømmer det skrittet VG nå tar, og mener at også Dagbladet burde følge etter dersom det fungerer. Han viser til at det både i dags- og ukepressen er løssalgsmediene som faller hardest, mens abonnementstitlene har en noe slakere tilbakegang.

– Jeg tror det er veldig riktig, du må ut til folk hvor de bor, og da er det lettere å kjøpe. Det viktig og riktig er å prøve nye ting og begge avisene har hatt bratt første halvår opplagsmessig, så må de være kreative.

Gimnes tror at markedet vil se flere grep fra løssalgsavisene de kommende årene, ikke ulikt det Dagbladet blant annet har gjort på søndager med å redusere størrelsen på avisen.

– Det er større risiko ved løssalg, ved å legge opp til en slik ordning reduseres den. Det handler om å tørre og prøve.

Powered by Labrador CMS