Finansnyheter i pluss

Både E24 og DN.no leverte overskudd i fjor.

Etter tre år med til sammen 7,8 millioner i underskudd, snudde næringslivsavisen på nett bunnlinjen til et millionoverskudd i fjor. Regnskapet viser at den VG-eide nettavisen oppnådde et driftsoverskudd like over to millioner, mot fire millioner i minus året før.

Sjefredaktør Per Valebrokk forteller at inntektene i fjor endte på rundt 34 millioner kroner. Det er en økning med i underkant av 5 millioner kroner fra 2010 til 2011. Men da tas barterinntekter fra annonseutveksling med eierne med i beregningen. Valebrokk forklarer at uten disse avtalene, har inntektene økt med 35 prosent mellom de to årene, eller tettere opp mot ti millioner kroner.

Stor avstand

Dette er en av årsakene til at driftsresultatet ble forbedret med seks millioner kroner fra 2010 til 2011. En annen grunn er ifølge Valebrokk oppbemanning av salgsstyrken, økt trafikk som følge av sterkere nyhetsfokus og stram kostnadskontroll.

Hos erkerival DN Nye Medier endte driftsresultatet i fjor på 1,37 millioner kroner i pluss, med inntekter på 54,2 millioner kroner. Begge forbedringer på et par millioner kroner.

 – Jeg skjønner ikke kostnadsbasen deres, sier Valebrokk og legger til at det ikke er så store forskjeller på bemanningen i redaksjonene til de to finansavisene.

– Det er ikke bare dere som betaler dårligere lønninger?

– Nei, jeg tror ikke det. Det forklarer i så fall bare småtterier.

Stramme tømmer

Valebrokk mener uansett at 2012 blir bedre enn fjoråret, selv om markedet er på vent som følge av uroen på kontinentet.

DN Nye Medier har hatt et par turbulente økonomiske år med ti millioner i driftsunderskudd i 2009, men med overskudd i fjor tegner fremtiden bedre, selv om kostnadene styres stramt og ifølge redaktør Svein Thore Gran nok oppfattes som at tømmene holdes tight.

Gran forteller at utsiktene for 2012 ser bra ut og har tro på at driftsmarginen vil bli forbedret i år.

– Med mindre vi får et brutalt skifte i annonsemarkedet, så gjør vi det.

Han er enig med Valebrokk i at de nok har like store redaksjoner i E24 og DN.no, men legger til at DN Nye Medier er en samlet sett større operasjon enn E24, noe han mener omsetningen gjenspeiler. 54 millioner i DN mot 33 i E24. Også salgsprovisjonene i DN bidrar trolig til kostnadsforskjellen.

– Våre journalister tjener kanskje litt bedre, men det er ingen god forklaring på at det er så stor forskjell. Så er det salgskostnader og it-kostnader, eller andre kostnader som man belastes ved å være en del av et mediehus.

Dyre rettssaker

Gran tror heller ikke at det er tjenestene konsernet NHST selger til dem som bidrar til den store forskjellen, de mener han ligger til markedspris, kjenner ikke til hvordan det er i VG eller Schibsted, men antar de også driver slik.

DN var i fjor gjennom to rettssaker, en hvor redaksjonen kjemper for kildevernet mens den andre var en arbeidsrettssak. Gran ønsker ikke si noe om hva slags kostnader som er bundet opp med disse, men sier at de uansett er beskjedent sett i forhold til bunnlinjen.

Etter det Journalisten kjenner til skal det være snakk om kostnader rundt én million kroner.