Sponsing kan finanisere mye god journalistikk, mener Arne H. Krumsvik. Foto: Helge Øgrim
Sponsing kan finanisere mye god journalistikk, mener Arne H. Krumsvik. Foto: Helge Øgrim

Krumsvik mener sponsing ikke svekker journalistikken

Men han er likevel kritisk til deler av Remas sponsing av VGs Familieliv.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over seks år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.

Journalistikkprofessor Arne H. Krumsvik ved Høgskolen i Oslo og Akershus sier i et intervju HiOA har publisert på sponsorarenaen til Forskning.no at mediene roter seg inn en kostbar affære ved å utvikle reklame selv. Dette virker heller ikke inn i konkurransen mot Facebook og Google. I stedet for å fremstå som snurt i konkurransen om reklamekronene, eller å kaste seg på teknologihåp som iPad var for noen år tilbake, må man forsøke å forstå hva markedet er villig til å betale for.

Les også: Bekmørk inngang på reklamehøsten

Krumsvik viser til at sponsing, produktplassering og crowdfunding er eksempler på mulige inntektsløsninger. De tre er allerede utviklet og det er bare å velge om man skal ta dem i bruk.

Men sponsing er fortsatt et tabu ut fra et presseetisk ståsted, selv om det er blitt mer vanlig på TV. Men det har en klar fordel, mener medieforskeren.

– Adblock kan ikke ta bort sponsing og produktplassering, og det er derfor slike forretningsmodeller blir aktuelle, sier han.

VG er først ut av de store mediene med sponset journalistikk. Mediehuset har inngått et samarbeid med Rema1000 hvor butikkjeden sponser den redaksjonelle seksjonen «Familieliv».

– VG gjør dette med kvalitet, men jeg er kritisk til at det er innholdsmarkedsføringsavdelingen som får eierskap til sponsorbegrepet. Denne inntektsmodellen bør brukes til finansiering av journalistikk, sier Krumsvik til Journalisten.

Det er på høy tid at sponsormodellen utforskes i ledende norske medier, mener han. Mye god journalistikk kan finansieres av sponsing. Han understreker at begrepet bør ikke blandes sammen med innholdsmarkedsføring.

Krumsvik mener det er fullt mulig å ha journalistikk som er sponset uten at det svekker troverdigheten. Det kan også gjøres med klokskap. Å praktisere åpenhet om hvem som finansierer er avgjørende for å holde på tilliten.

Powered by Labrador CMS