VG skriver at Berit Svendsen aldri var i intervju. Dagens Næringsliv skriver det ikke bare var ett, men to intervjuer. Hvem skal leserne stole på? Foto: Glenn Slydal Johansen
VG skriver at Berit Svendsen aldri var i intervju. Dagens Næringsliv skriver det ikke bare var ett, men to intervjuer. Hvem skal leserne stole på? Foto: Glenn Slydal Johansen

Hvem har rett om ansettelses=prosessen i Telenor? VG eller DN?

Avisene har to helt forskjellige versjoner av hvor mange møter Berit Svendsen var i til toppsjefjobben i Telenor.

Publisert   Sist oppdatert

Tirsdag denne uken beskrev VG sin sak om at Telenor Norge-sjef Berit Svendsen aldri var i jobbintervju til konsernsjefstillingen i Telenor som en «avsløring». Avisen skrev at Svendsen var i én samtale med rekrutteringsbyrået Egon Zehnder rundt siste nyttårsskifte:

«Etter dette hørte ikke Svendsen ett ord fra noen om jobben før beslutningen om å ansette en mann ble offentliggjort nesten fem måneder senere. Svendsen skal heller ikke ha oppfattet møtet med hodejegerne som et jobbintervju,» skriver VG-journalistene Eirik Mosveen, Lars Joakim Skarvøy og Bjørn Haugan.

Men to dager senere er det en helt annen versjon som står på trykk i Dagens Næringsliv (DN). Den rosa avisen slår fast at Svendsen var i to intervjuer og én samtale.

«Først en kartleggingssamtale – blant annet om hun var interessert og egnet, og klargjøring om hva som kreves av en konsernsjef. Intervju med en headhunter i rekrutteringsfirmaet Egon Zehnder i februar 2015. Intervju med nominasjonskomité i midten av mars,» skriver DN-journalistene Jonas Blich Bakken, Jorun Sofie F. Aartun og Jacob Trumpy.

Avisen viser til «informerte kilder» som beskriver at Svendsens røk ut i «semifinalen» før intervjuene med et samlet styre. I «finalen» var tre menn kandidater.

Hvordan er det mulig at to av landets største aviser har to så vidt forskjellige virkelighetsbeskrivelser?

VG står for dekningen

VGs nyhetsredaktør Gard Steiro sier at det fortsatt er mange ubesvarte spørsmål rundt ansettelsesprosessen i Telenor som VG jobber med å besvare. Steiro sier at VG har jobbet på vanlig måte med saken.

– Jeg kommer ikke til å gå mer i detalj på det, sier Steiro.

I tirsdagsutgaven uttaler Svendsen seg gjennom en kommunikasjonssjef i Telenor. VG la til at Svendsen ikke har ønsket å la seg intervjue av VG.

– Har dere vært i kontakt med Berit Svendsen?

– Jeg svarer av prinsipp ikke på spørsmål om hvem vi er i kontakt med. Du får lese avisen.

Steiro forstår at det er vanskelig for leserne å vite hva som faktisk er sant når to store aviser har to ulike beskrivelser.

– Jeg kommer uansett ikke til å gå inn på våre kilder og arbeidsmetoder. Det regner jeg med at du har forståelse for.

– Har dere tatt feil eller står dere for at det er snakk om ett møte?

– Vi står for det som vi har skrevet. Men så sier jeg at det fortsatt er en del ubesvarte spørsmål igjen i saken. Og de jobber vi med å få avklart i likhet med hva DN gjør.

– Spørsmålet er ikke bare hvor mange møter det har vært, men også hva som har blitt sagt i de ulike samtalene og hvordan de er blitt oppfattet. Det er åpenbart ulike oppfatninger av hvordan prosessen har vært. Avklaringene vil forhåpentligvis komme etter hvert. Det viktigste er at offentligheten får innsyn i ansettelsesprosessen i Telenor.

Anbefaler leserne DNs versjon

DNs sjefredaktør Amund Djuve skriver i en e-post til Journalisten at deres artikler er korrekte, med konkrete og etterprøvbare opplysninger.

«Hvis du har rett i dine antagelser om at lesere som leser både VG og DN blir forvirret av ulik vinkling og detaljnivå i de to avisene, anbefaler jeg dem å stole på DNs versjon,» skriver Djuve, som fortsetter:

«Som landets ledende næringslivsavis, er det viktig for oss å være best på dekningen av et så stort og viktig selskap som Telenor. Det gjelder enten det er selskapets industrielle og finansielle utvikling, eller når det er støy rundt Telenor pga korrupsjonsanklager mot Vimpelcom eller prosessen rundt ansettelse av ny konsernsjef.»

Ulik agenda?

De to avisene skiller seg også i vinklinger de har valgt på dekningen av denne siden av Telenor-saken. VG hadde torsdag oppslaget «Telenors styreleder (Svein Aaser) da Brekke ble ansatt: Ringte rundt til topp-politikere og sa de hadde vurdert kvinner.» Tirsdag siterte avisen næringsminister Monica Mæland på at det er «svært alvorlig» dersom ingen kvinner var med i sluttrunden i ansettelsen av ny konsernsjef.

DN skriver på sin forside fredag at «Næringsministeren fikk beskjed på forhånd: Visste at bare menn var med i finalen» , med teksten «Denne uken reagerte Monica Mæland kraftig på at bare menn var i sluttrunden om toppjobben i Telenor. Men hun hadde visst lenge at det ikke var kvinner i finalen.»

På spørsmål om VG har tatt et standpunkt eller har en bestemt agenda i dekningen av saken, svarer nyhetsredaktør Steiro slik:

– Vårt utgangspunkt er at vi ønsker å få opplyst saken best mulig, som vanlig. Hvis du spør om vi har en skjult agenda er svaret nei.

Tidligere styreleder Svein Aaser benyttet DN til å svare på den bredere kritikken mot Telenor den siste tiden tidligere i uken.

Amund Djuve skriver til Journalisten.no at DNs journalister kan saksområdet rundt Telenor godt.

– Det gjør at vi også ofte gir leserne interessante saker som de ikke finner andre steder – som saken med detaljer om ansettelsesprosessen. For DN er det irrelevant om aktørene som omtales opplever at saken går i deres favør eller disfavør, enten det gjelder Telenor-dekningen eller andre saker. Avisens eneste agenda er at det som kommer på trykk er korrekt og at leserne synes det de leser er interessant.