Torry Pedersen er administrerende direktør i VG, men blir eneleder fra 1. mars. Foto: Espen Moe

22.000 leser VG+

Avisas nye sjefredaktør avslørte lesertall på iPad.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over ti år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.

På et frokostmøte i Fagpressen fortalte Torry Pedersen at VG+ nå er lastet ned 48.000 ganger, og at appen leser daglig av nesten halvparten så mange.

Video: Torry Pedersen om deling på iPad

Hver dag er det 300 nye lesere som laster ned VGs iPad-applikasjon.

– Vi synes det er meget oppløftende så tidlig i fasen. Husk at iPad ble lansert så sent som 30. november, i dag er det 21. januar. Vi er svært tilfreds med utviklingen så langt!

Kraftig mobil vekst

Også på mobilplattformen er VGs fremtidige eneleder fornøyd med utviklingen. I 2010 økte lesingen med 173 prosent. Ifølge Pedersen har bare fem norske papiraviser (VG, Aftenposten, Aften, Dagbladet og DN) flere daglige lesere enn det VG har på sin mobilutgave

Også året før opplevde VG en kraftig vekst på mobilen.

– Veksten i mobil er mye sterkere enn den noensinne var på den tradisjonelle pc-en.

For VG Nett (ikke inkludert nedlagte Nettby) var økningen på 13 prosent, noe som betyr 120.000 flere daglige brukere i 2010.

Må følge leserne

Det hersker stor usikkerhet i mediebransjen ved muligheten for økonomisk bærekraft på de nye plattformene. Torry Pedersen mente man kun har ett valg, og det er å bevege seg dit kundene går.

– Når leserne bruker mobilen i større og større grad, skal vi da lage et elendig tilbud på mobilen og tro de blir i papir, eller lage et best mulig tilbud på mobilen og heller tro at vi i fremtiden klarer å lage sunne forretningsmodeller på mobilen? spurte Pedersen retorisk.

På spørsmål om hva det skal koste å lese avisen digitalt, svarte han at vi ikke kan overføre tradisjonelle forretningsmodeller fra papir til leserbrett. I stedet skisserte han en modell hvor man for eksempel ikke betaler for sport dersom man har null interesse for dette.

– Vi må bygge mye mer avanserte forretningsmodeller, og vi kan ikke lenger ha én pris og samme modell for alle.

Powered by Labrador CMS