Espen Olsen Langfeldt, utgavesjef for VG+. Foto: Helge Øgrim
Espen Olsen Langfeldt, utgavesjef for VG+. Foto: Helge Øgrim

VG+ dropper kveldsavisa

Erstatter to utgaver med løpende oppdateringer på brett, får nye utfordringer.

VG+ for lesebrett ble lansert 9. desember i fjor med to daglige utgaver. Nå legges kveldsutgaven ned til fordel for løpende oppdateringer.

Utgavesjef Espen Olsen Langfeldt fortalte fredag landsmøtet i Landslaget for lokalaviser (LLA) at tanken om to daglige utgaver er forkastet. I stedet skal brukerne av VG+ varsles på lesebrettet når viktige oppdateringer er ute.

Kveldsmoro

– Grunnutgaven kommer om morgenen med det beste fra papiravisa og nettet, sier Olsen Langfeldt til Journalisten. Denne blir løpende oppdatert og de store nyhetsendringene vil bli varslet med en melding som dukker opp på lesebrettet uansett om du er inne i appen eller ikke.

Kveldsutgaven har helt siden lanseringen for et halvt år siden vært best lest og har dessuten leserne med seg lengre. Mens harde nyheter dominerer morgenversjonen, har underholdningsstoffet fått mer plass om kvelden. Denne fordelingen blir tatt vare på i det nye VG+-døgnet, men altså uten løsningen flere kritikere mente var upraktiske for en ipadavis.

I sommer

VGs ipdadsjef forteller at New York Times allerede har tatt i bruk det nye systemet for appvarsler i sin brettavis. De skal hindre at viktig nyhetsutvikling går brettleserne hus forbi. Samtidig er det en fare for å trette brukerne med hyppige meldinger. Sosiale medier skal også brukes til å fortelle om nye historier på tavla.

- Når gjør dere endringen?

– Det kommer samtidig med betalingsløsningen for VG+, sier Olsen Langfeldt. VG har tidsplanen klar, men gruer seg tilsynelatende litt for overgangen. Den er blitt utsatt flere ganger med henvisning til uløste utfordringer i Apples betalingssystem.

– Vi regner med å tape 90 prosent av brukerne i første omgang, fortalte utgavesjefen LLA-møtet.

Vil tape penger

Det er dramatiske tall og gir et magert resultat. VG+-applikasjonen er lastet ned av over 72.500 Ipad-brukere. Ukentlig har brettavisa 30.000 lesere, og Olsen Langfeldt nikker når Journalisten omregner det til ca. 10.000 pr. dag.

Lesebrettets gode annonseflate gir i dag VG+ betydelige inntekter, bekreftet digitalredaktør Espen Egil Hansen i en samtale tidligere denne uka. Store merkevareannonsører som BMW har kjøpt annonseplass de sjelden benytter i VGs papirutgave. Men prisene er selvsagt truet med et bratt fall i brettopplaget, og begge VG-lederne regner med å tape penger i første omgang.

– Det er vi klar over. Men vi må komme i gang med brukerbetaling, sier Olsen Langfeldt.