Redaksjonssjef Espen Olsen Langfeldt i VG. Foto: Birgit Dannenberg
VG+ økte med 226 prosent
Er nå landets åttende største avis.
Mens papiropplaget til VG falt med knapt 13 prosent i fjor, gikk mediehusets digitale avis motsatt vei.
Eget produkt
– Vi ble landets åttende største avis annen juledag, sier redaksjonssjef Espen Olsen Langfeldt til Journalisten.
Med 40.000 betalende brukere har VG+ passert både Drammens Tidende og Fædrelandsvennen på listen over landets ti største aviser.
Les også: Skal bli en av landets største aviser
Ifølge Langfeldt er det en økning på 226 prosent i 2013 sammenlignet med 2012. Og selv om VG+ drar veksler på innholdet fra papir, understreker Langfeldt at tjenesten uansett er et eget redaksjonelt produkt.
VG+ ble omsluttet av betalingsmur sommeren 2011.
I pluss
Redaksjonssjefen forteller at interessen både fra leserne, og fra annonsørene, er stadig økende. Produktet gikk i pluss i fjor. Hvor mye vil Langfeldt ikke si noe om, men poengterer at dette uansett ikke er inntekter VG hadde for tre år siden. Budsjettet for året er også lagt opp til økte inntekter. Både fra brukerne og fra annonsørene.
– Jeg tror brukerne tåler moderat med annonser, selv om de har betalt for produktet.
Og de som kjøper VG+ velger i all hovedsak månedsabonnement. Et antatt regnestykke med 40.000 betalende brukere om alle kjøper månedsabonnement vil gi brutto brukerinntekter på 2,24 millioner kroner i måneden. Månedsprisen er med andre ord 56 kroner.
Dataanalyse
VG er særlig opptatt av hva i veksten for VG+ gir i brukerdata. Ifølge Langfeldt jobber redaksjonen stadig mer aktivt med dataanalyse.
– Det å ha brukere registrert gir oss nye muligheter til å analysere brukeratferd. Her ser vi på på hva andre aktører i e-handel har gjort tidligere, og også i den digitale delen av underholdningsbransjen.
– Hva er vekstmålet videre?
– Målet vårt er å passere så mange aviser som mulig ved å bygge opp en stabil og voksende abonnementsmasse.