Digitalredaktør Ola Stenberg sier at de i VG ser liten eller ingen effekt av Instant Articles

Facebook Instant Articles gir ikke mediene det de hadde håpet på

VG og Nettavisen nedprioriterer Facebooks mobile artikkelløsning Instant Articles fordi de ikke genererer nok inntekt eller trafikk.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over åtte år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.

Instant Articles går raskere å vise på telefonen, og Facebook argumenterte med gjennomført design og økte annonseinntekter. Men inntektene har så langt ikke imponert VG, som har testet løsningen, skriver Dagens Næringsliv.

– Vi har gått systematisk til verks og testet seksjon for seksjon, men vi har sett svært liten – eller ingen – effekt rent trafikkmessig. Det utgjør heller ingen penger som det er verdt å snakke om, sier digitalredaktør Ola Stenberg i VG. Han sier bransjen hadde store forventninger til at det nye formatet skulle føre til store forandringer, noe som ikke har skjedd. Stenberg sier samtidig at lanseringen fra Facebook har ført til økt oppmerksomhet på lastetid, altså hvor lang tid det tar å hente fram og vise en artikkel.

Les mer om Instant Articles her.

– Nettsider går rett og slett for tregt å laste ned, noe som også vi i VG jobber kontinuerlig med, sier han.

Heller ikke i Nettavisen lar de seg imponere av inntjeningen.

– Det finansierer ikke et glassbygg i Bjørvika. Men det kan nok betale en del av julebordet vårt, sier utviklingsdirektør Pål Nisja-Wilhelmsen humoristisk. Han sier det er usikkert om avisen vil fortsette å bruke formatet i stor utstrekning. 

Mer om Facebook finner du her.

Powered by Labrador CMS