VG satser på betalt innhold

Håper å treffe bølgen som kan finansiere journalistikken.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over ni år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.

Artikkelen «Bølgen» markerer starten på et nytt satsingsområde for VG: Branded content. Ifølge en pressemelding er artikkelen er laget i samarbeid med Nordisk Film. VG Partnerstudio står for produksjonen av innholdet.

Artikkelen er et ledd i markedsføringen av den norske filmen «Bølgen» som kommer i slutten av august.

Også med Norsk Tipping

Innholdssjef Svein Arne Haavik sier til Journalisten at de ennå ikke vet hvor store inntekter det ligger her, men håpet er at dette skal bli et betydelig bidrag til å finansiere mediehusets journalistikk.

– «Historien om Bølgen» er ikke det eneste eksempelet på innholdsmarkedsføring VG Partnerstudio har publisert i dag. Også Norsk Tipping har lansert en satsing sammen med oss. For dem har vi benyttet det samme verktøyet som er utviklet til VGs direktestudio, der løpende innhold kan publiseres.

– Det er bare fantasien som setter en stopper for hva vi kan gjøre, så lenge innholdet er godt nok merket og oppfattes som relevant for brukerne.

I flere måneder har VG arbeidet med å finne ut om det er et marked for denne type innhold produsert i avisas kommersielle avdeling og publisert på VGs nettsider. Det, sier Haavik, er de helt sikre på. Han understreker at dette ikke er journalistikk, men markedsføring. Det hindrer likevel ikke innholdet i å være godt, mener han.

Haavik vil ikke si noe om hva slags inntekter de får fra de to publiseringene, men legger til at det er klart at det har en stor verdi å være så tydelig plassert på VGs forside. Annonsøren når et stort publikum. Han forteller at «Bølgen» leses svært bra og at den har veldig lang lesetid. Hvor mange som leser den eller hvor lang tid de bruker, vil han ikke ut med. Det er interne tall, forklarer Haavik.

Mer kommer

De tror at så fremt innholdet oppleves som godt hos leserne og de er tydelige på å merke det slik at det ikke er tvil om at det er kjøpt og betalt, mener de at merkevaren VG ikke forringes som følge av betalt innhold på deres forside

I dag er det fire som jobber i VGs partnerstudio, og flere skal det visstnok bli. Og mer annonsørfinansiert innhold vil det bli.

– Det er det ingen noe tvil om.

 

 

Powered by Labrador CMS