NRKs reportasje om ei 11 år gammel jente i Nigeria er klaget inn til PFU. Journalisten har sladdet jentas navn.  FOTO: Skjermbilde, NRK. 
NRKs reportasje om ei 11 år gammel jente i Nigeria er klaget inn til PFU. Journalisten har sladdet jentas navn. FOTO: Skjermbilde, NRK. 

NRK klages inn på «barnepunktet»

NRK Dagsrevyen har ikke tatt hensyn til 11 år gammel jente som unnslapp selvmordsangrep, mener klager Margit Steinholt. Denne og sju andre saker behandles i PFU tirsdag.

Publisert Sist oppdatert

Tirsdag skal Pressens Faglige Utvalg (PFU) behandle årets første saker. VG, Glåmdalen, NRK, Frøya.no, Saltenposten, Nærnett og Ny Tid er mediene som har fått klager mot seg i denne omgang. 

Journalisten har ytret ønske om å overføre fem av sakene - her er tre av dem: 

Lege Margit Steinholt klager inn NRK Dagsrevyen for et nyhetsinnslag fra Nigeria om ei 11 år gammel jente som hadde unnsluppet et sjølmordsoppdrag for terrororganisasjonen Boko Haram. Hun hadde tatt av seg bombebeltet hennes egen far hadde satt på henne. Jenta ble funnet av og tatt hånd om av det nigerianske militæret. 

Steinholt mener Dagsrevyen ikke har tatt hensyn til hvilke konsekvenser medieomtalen kan ha for barn, som det står om i Vær varsom-plakaten punkt 4.8 – det såkalte «barnepunktet». 

NRK mener de har gjort grundige vurderinger av mulige konsekvenser før publisering. Det må være helt spesielle forhold om NRK skal identifiseree barn som har vært utsatt for traumatiske opplevelser, skriver de. Kanalen viser også til punkt 1.5 i Vær Varsom-plakaten. Dette punktet tilsier at pressen skal beskytte enkeltmennesker og grupper mot overgrep.

«Grov påstand»

Klagen mot Ny tid handler om avisens kritiske omtale av dokumentarfilmen, «The Magnitsky Act – Behind the Scenes». Filmen handler om advokaten Sergej Magnitskij, som døde i russisk fengsel i 2009. Her mener klager Piraya Film at Ny Tid mangler balanse i sakene om filmen de har laget. De mener Ny Tid har fremmet en «grov påstand» mot Piraya Film og Nekrasov, ved å skrive at de er kjøpt og betalt av russiske interesser. Dette har de heller ikke har fått svare på, mener de. 

Ny Tid mener på sin side at de har forholdt seg til objektive fakta om Magnitskij-saken. De viser også til at tilsvaret der Nekrasov kommer til orde er på 13.523 tegn med mellomrom.

«Fremmer personhets»

VG klages inn av Morten Nordby for et leserinnlegg de hadde på trykk om Christian Tybring-Gjedde, hvor han blant annet sammenlikner Tybrig-Gjedde med en gjedde: 

«Allerede som unge mislikte jeg gjedde. Den er stygg, sleip, og stor i munnen. Det som likevel henger mest igjen er smaken. Den smaker ikke godt»

Nordby mener VG her bryter Vær varsom-plakaten på flere punkter, og at de fremmer personhets og usaklighet ved å trykke det. VG har trykket en beklagelse til Tybring-Gjedde, og mener innlegget er «plumpt og dumt», men at det likevel er langt fra brudd på god presseskikk. 

Det mener de fordi det er publisert i en spalte der det «er rom for folkelighet, humor og en krass tone, ofte preget av ironisk og satirisk snert».

Sender direkte 

Glåmdalen klages inn av Line Rude Jackobsen, som mener avisens omtale av et hus som er til salgs, framstår som reklame, i strid med Vær Varsom-plakatens punkt 2.7. Glåmdalen svarer at saken er journalistisk motivert og mener det at en artikkel er positiv i sin form er ikke noe presseetisk brudd i seg selv.

Videre klager kirurg og forsker Paolo Macchiarini inn NRK for å ha sendt SVT-dokumentarserien om ham selv, «Legens dødelige eksperimenter». Blant annet mener han dokumentaren er basert på unøyatige og feile opplysninger, at han beskyldes for svært alvorlige forhold og aldri fikk samtidig imøtegåelse. NRK er uenig. 

Journalisten overfører noen av sakene direkte tirsdag. Resten av sakene som behandles, kan leses om her

Powered by Labrador CMS