En av flere saker VG promoterte på Jernbanetorget i forrige uke. Foto: Martin Huseby Jensen
En av flere saker VG promoterte på Jernbanetorget i forrige uke. Foto: Martin Huseby Jensen

VG bruker klikktall i markedsføring

Forteller i sanntid hvor mange som har lest nyhetssakene.

Publisert Sist oppdatert

Nettjournalister er ofte opptatt av hvor mange som har lest artiklene deres, men det er ikke alltid slik at mediehusene ønsker å dele lesertallene med andre. VG inkludert. Likevel har de tatt et nytt steg inn i markedsføringen av mediehuset. På boards forteller VG hvor mange som leser aktuelle saker for å promotere nettavisen.

Annonsedirektør Christian Haneborg understreker at VG i mange år har brukt utendørsreklame og at kampanjen nå skyldes et ønske om et mer dynamisk uttrykk. Annonseformen kom som følge av mange forskjellige innspill over tid.

– Vi ønsker å tydeliggjøre at nyhetene oppdateres løpende og interessen for de ulike sakene. Vi bruker lite tid på hva konkurrentene eventuelt vil gjøre med denne informasjonen, men fokuserer primært på hvordan VG kan utvikle seg videre.

Tallene som oppgis er mer eller mindre i sanntid.

Haneborg sier at denne kampanjen vil de kjøre i overskuelig framtid. Hvilke flater blir vurdert underveis.

Powered by Labrador CMS