Dagens Næringsliv er Årets avis!

BERGEN (Journalisten): Prisdryss i mediebransjen under Den store prisfesten i Bergen onsdag. Se stort bildegalleri!

Published Updated

Dagens Næringsliv stakk av med den ene av tre hovedpriser under Den store prisfesten onsdag kveld. De ble årets avis 2017.

Årets forside går til Fædrelandsvennen.

– Bruken av regnbuefargene gir den en umiddelbar stoppeffekt, samt ny informasjon til videre lesing. Sprekt og modig forside fra Sørlandet, heter det fra juryen.

Årets featuresak er Det hvite raseriet fra VG Helg.

Juryen begrunner det slik: – Et imponerende kildearbeid gir leserne innblikk i et stadig voksene miljø både i Norge, USA og Europa. Historiene treffer leseren som en knyttneve. Dette er brutalt ærlig! Eminente bilder, tydelige prioriteringer og særdeles gode intervjuer gjør at ingen kan gå glipp av dette.

Arbeidet er også Årets digitale historie.

– Det er massivt, grundig og skremmende. Her spiller alle elementer på lag. Lyd og video gir ekstra dybde til de velskrevne intervjuene. Sammen med fantastiske bilder er dette et stort dokument på en av nåtidens største utfordringer. Saken er aller best på mobil og viser hvilke muligheter som ligger til langlesning i dette formatet, ifølge juryen.

Årets magasinfoto er Tvangsflyttet av Dagbladet Magasinets Agnete Brun.

– Imponerende nærhet uten å forstyrre. Tar leserne inn i en del av livet vi alle frykter skal komme. Nydelig poengtert, skriver juryen i sin begrunnelse.

Årets sportsdekning går til VG for Idrettsforbund-skandalen.

– Takket være standhaftighet og faglig systematikk har VG-sporten beveget idretten fra null åpenhet til full åpenhet. Med imponerende stamina avsløres en ukultur i den norske idretten.

Shape ups Mørkets lyse sider er Årets inspirasjonssak.

– Snakk om å snakke rett til målgruppa! Her lages det god journalistikk på et viktig tema for en gruppe lesere mange har vanskelig for å nå. Når man følger opp med egen selvforsvars guide og utstyrer leserne med egne refleksvester, er man "spot on" på å levere på leseroppdraget.

Costumes 9. utgave i fjor får prisen Årets magasincover.

– Når en av verdens største TV-stjerner – ei norsk muslimsk jente- blir den første kvinnen som poserer med hijab på coveret, viser det at også motemagasiner kan sette dagsorden. Nydelig utført, med både fashion og politisk pondus. Bravo!

Årets spesialmagasin er Fattig & rik fra Dagbladet.

– Å fylle hele magasinet med historier om hvor forskjellig Norge er rett før stortingsvalget, gir et godt bilde på hvilke enorme oppgaver som venter våre folkevalgte.

Årets nasjonale nyhetsnettsted er VG.

– Kontinuerlig i utvikling. Drivende fremover- alltid på jakt etter den optimale leseropplevelsen, enten det er på direkte nyhetsformidling eller på digitale langlesninger av store gravesaker. Nettstedet er gir et imponerende knippe av avslørende journalistikk, løpende nyhetsbilde og nyskapende underholdning. Her finner leseren ALT. Selv små tekniske detaljer er utmerket utført her

Årets nasjonale nyhetsdekning er VGs avsløring av verdens største overgrepsforum.

– Med unik teknologisk kompetanse snører journalistene opp verdens største overgrepsforum. Dette er fremtidens journalistikk når teknologi møter journalistikk, kan de mørkeste hemmeligheter avsløres. VG er sitt samfunnsansvar bevisst, løfter denne grufulle saken og gir den tiden den trenger for å få hele bildet.

Årets lokale nyhetsdekning er Byggesak på Tjøme fra Tønsbergs Blad.

– Her går Tønsbergs Blad rett i kjernen av samfunnsoppdraget og leverer saker som vekker nasjonal oppmerksomhet.

Årets lokale nyhetsnettsted er Budstikka.

– Et nyhetsnettsted som skaper engasjement og setter dagsorden også utenfor eget dekningsområde. Har i 2017 gjort digitale kvantesprang, innført brukerbetaling med stor suksess og styrket den undersøkende journalistikken. Et komplett nettsted som også gir leserne det lille ekstra med glimt i øyet.

Årets nisjenettsted er Medier24.

– På få år har gründerbedriften fått en helt sentral posisjon og markerer seg som en av bransjens viktigste aktører. Med journalistisk teft og pulserende publisering, holdes leserne alltid oppdatert.

Årets web-TV-serie er Faten tar valget fra NRK.

– Med Fatens ærlige refleksjoner og mot til å vise usikkerhet ble hun en representant for målgruppa, som også speilet deres mangel på oversikt og usikkerhet.

Årets redaksjonelle event er Harm & Hegseth live fra VG.

– Herlighet så gøy! På en imponerende måte har VG klart å skape et konsept og personligheter som tar folket med storm.

Hovedprisen Årets avis (både nett og papir) er Dagens Næringsliv.

– Årets avis er tøff, grundig, nytenkende og elegant, og evner å både opplyse og underholde på samme tid. Avisen har over mange år bygget sin virksomhet på en kultur for kritisk og undersøkende journalistikk. Med en solid redaksjon leverer de hver dag noe av det beste norsk presse har å by på. Over tid har avisen bygget opp kommentatorer som skriver godt, mener sterkt, er eksperimentelle og som profilerer avisen betydelig. Avisen er ikke redd for å være kritisk og taler gjerne sine egne lesere midt imot i prinsipielt viktige saker. I 10 år har avisa levert estetisk nytelse og journalistikk i samme pakke hver helg, og har det siste året reprioritert fotojournalistikken som har gjort de enda bedre. Avisen fikk et betydelig løft digitalt i 2017 -både journalistisk og med et imponerende løft i digitale abonnement. Årets avis har i 2017 gravd frem flere saker som endrer samfunnet. De er meget gode på politikk, og avdekket det som skulle bli det største politiske fallet i nyere historie. Årets avis tør å stå i stormen. Årets avis er Dagens Næringsliv.

Hovedprisen Årets magasin er Costume.

–Årets magasin gjør modige valg som blir lagt merke til langt utover landets grenser. Redaktøren har gjennomført en stor ryddejobb, og gjort tydelige prioriteringer i valg av saker, stoff og samarbeidspartnere. Bladet satser på journalistikk, og er sitt samfunnsansvar bevisst. De snakker rett til en målgruppe få andre når, derfor er det imponerende at den journalistiske fanen heves like høyt som nisjefanen. Dette er et helstøpt produkt som fronter både norsk design og vanskelige saker i samme fold. Årets Magasin har skapt flere store arenaer for sin merkevare, og har tatt over tronen som Norges viktigste motemagasin. Årets magasin er Costume.

Hovedprisen Årets nyskaping er Faktisk.no.

–Når gamle konkurrenter går sammen for å danne krefter mot nye konkurrenter, skapes et imponerende nytt nettsted. Ikke bare er samarbeidet i seg selv unikt, men man har også bygget selve publiseringsløsningen og designet fra bunnen av. En helt ny måte å formidle saker på, som vi trolig bare har sett starten av. Et tydelig visuelt uttrykk, gir sakene ekstra tyngde og styrker formidlingen. Innovativt, kreativt og skreddersydd for morgendagens teknologi. Opprettelsen av Norges første rendyrkede faktasjekkredaksjon vekker oppmerksomhet verden over. Dette er en real lagseier!