Buzzit er et laboratorium for content marketing

I fjor hadde ikke Buzzit ei krone i inntekter. I år er det ventet underskudd. Eierne er visstnok fornøyde.

Publisert Sist oppdatert

Etter at de virale nettstedene Tl;dr og Bisbuzz for litt over en uke siden ble annonsert avviklet, har Journalisten stilt spørsmålet om hvordan tilstanden og utsiktene til Buzzit i Tromsø er. Nettstedet startet med brask og enorm trafikk-bram, men ble plukket ned noen hakk av Aftenposten etter avsløringer av omfattende kopiering og brudd på åndsverksloven.

På slutten av fjoråret ble Buzzit skilt fra Nordlys og etablert som eget AS eid av Amedia. Det nye selskapet Buzzit Nordic hadde etter bare noen måneders drift i fjor et driftsunderskudd på 640.000 kroner og ingen inntekter. 

Her finner du Journalistens dekning av Buzzit.

Trafikk først

Dan Granath er daglig leder for Buzzit Nordic. Han forteller at det første året er brukt til å bygge opp en høy og stabil trafikk. Noe han mener de har lyktes med siden de ikke opplever store svingninger slik andre har opplevd. Han viser til Ola Stenbergs uttalelser om tl;drs trafikk.

– Vi har stabilisert oss på nærmere en halv million lesere i uken. Særlig treffer vi bra i gruppen kvinner under 30 år, sier han og legger til at Buzzit trolig er størst i denne målgruppen.

Granath sier at nå som trafikkmålene er nådd, jobbes det systematisk med å øke inntektene. Han forklarer at Buzzit har vært en pilot, eller laboratorium, for å teste ut ulike tiltak innen innholdsmarkedsføring i Amedia.

Det jobbes med flere ulike konsepter som han mener vil kunne øke inntektene, samt gi verdifulle erfaringer eierne vil ha glede av.

Så eksperimentere

– Ett år er altfor kort tid til å bedømme hvilke potensielle inntekter vi kan hente ut. Med dette som bakgrunn er vår eier fornøyd med utviklingen, bedyrer Granath.

Han sier det er for tidlig å vente seg et overskudd i år, ett år etter oppstarten. Ifølge Granath har Buzzit mandat fra Amedia til å utvikle forskjellige konsept og teste disse på en så billig og tidseffektiv måte slik at de tåler å mislykkes på veien.

– Vi har fra første dag levert native ads og sponset innhold i tillegg til online spill. Og senest i går kveld (tirsdag journ.anm) testet vi in store shoppingløsninger sammen med Preplay. Vi tester hele tiden denne type konsept.