
Forbrukerombudet mener VG og Nettavisen bryter loven
Gjennomførte aksjon mot skjult reklame i Norges fire største nettaviser.
Denne artikkelen er over seks år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.
Les også: Forbrukerombudet varsler aktiv kontroll av innholdsreklame
– Jeg misliker sterkt er at byråkrater går inn i en redaksjonell virksomhet, sier Nettavisen-redaktør Gunnar Stavrum.
Krever tiltak
Forbrukerombud Gry Nergård har forståelse for at mediene forsøker å finne nye måter å finansiere seg på, men mener også at vi trenger spilleregler så ikke leserne blir lurt.
Måten saker fra VGs nisjesider Godt.no og Vektklubb.no presenteres på, gjør at Forbrukerombudet krever umiddelbare tiltak fra avisen.
– Jeg er enig med dem om eksempelet fra Godt.no de viser til. Her har vi gjort en for dårlig jobb og vil iverksette tiltak umiddelbart. Men jeg er dypt og systematisk uenig med Forbrukerombudet om deres konklusjon om Vektklubb.no. Det er en redaksjonell tjeneste om et spesifikt tema, sier VGs sjefredaktør Torry Pedersen.