Forbrukerombud Gry Nergård har forståelse for at mediene forsøker å finne nye måter å finansiere seg på, men mener også at vi trenger spilleregler så ikke leserne blir lurt. Foto: CF-Wesenberg@kolonihaven.no

Forbrukerombudet mener VG og Nettavisen bryter loven

Gjennomførte aksjon mot skjult reklame i Norges fire største nettaviser.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over åtte år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.

Aksjonen skjedde i mai. Mens Aftenposten og Dagbladet går fri, har VG og Nettavisen brutt forbudet mot skjult reklame i markedsføringsloven, hevder Forbrukerombudet. Det kommer fram i et brev fra ombudet til avisene, som Dagens Næringsliv har fått innsyn i.

Les også: Forbrukerombudet varsler aktiv kontroll av innholdsreklame

– Jeg misliker sterkt er at byråkrater går inn i en redaksjonell virksomhet, sier Nettavisen-redaktør Gunnar Stavrum.

Krever tiltak

Forbrukerombud Gry Nergård har forståelse for at mediene forsøker å finne nye måter å finansiere seg på, men mener også at vi trenger spilleregler så ikke leserne blir lurt.

Måten saker fra VGs nisjesider Godt.no og Vektklubb.no presenteres på, gjør at Forbrukerombudet krever umiddelbare tiltak fra avisen.

– Jeg er enig med dem om eksempelet fra Godt.no de viser til. Her har vi gjort en for dårlig jobb og vil iverksette tiltak umiddelbart. Men jeg er dypt og systematisk uenig med Forbrukerombudet om deres konklusjon om Vektklubb.no. Det er en redaksjonell tjeneste om et spesifikt tema, sier VGs sjefredaktør Torry Pedersen.

Powered by Labrador CMS