VG-sjef Torry Pedersen vil ha hele VG-huset bak den videre satsingen på VG Mobil. Foto:Kathrine Geard
Henter hjem VG-rakett
Torry Pedersen vil ha hele mediehuset bak den innbringende satsingen på mobil.
VG Mobil, datterselskapet som trafikkmessig og økonomisk vokser i rakettfart, innlemmes i morselskapet. VGs ansvarlige redaktør og administrerende direktør begrunner grepet med at mobile plattformer er helt vesentlige for VGs framtidige utvikling.
– De er allerede av en slik størrelse at vi må ha hele mediehuset bak vår strategi og innsats på området, sier Pedersen til Journalisten.
Fikk vokse i fred
VG har hatt stor suksess med å skille ut VG Multimedia og VG Mobil som egne virksomheter. De to datterselskapene fikk vokse og utvikle seg i konkurranse med VG papir. Nå er begge hentet tilbake til morselskapet.
Pedersen argumenterer med at VGs papir-, nett- og mobilvirksomheter skal være integrerte enheter, redaksjonelt og strategisk. I fjor høst ble imidlertid VGTV, som også en del av VG-helheten på nett, skilt ut som nytt datterselskap av VG. Pedersen mener dette er den beste løsningen for webtv-virksomheten nå.
Fra radio til mobil
Fusjonen mellom VG og VG Mobil ble kunngjort i Brønnøysundregistrene 7. februar. VG Mobil het VG Radio fra selskapet ble etablert i 2002 og fram til våren 2010. Det ble aldri noe av VGs radioplaner. Samme år som navneskiftet var det for første gang drift i selskapet. Omsetningen i 2010 endte på beskjedne 3,5 millioner kroner, noe som ga et driftsunderskudd på 816.000 kroner.
Men allerede året etter var det full fart i VGs mobilinntekter. Omsetningen økte til 27,8 millioner og driftsoverskuddet endte på 469.000 kroner i 2011. I 2012 fortsatte den sterke veksten, med en omsetning på 68,9 millioner og et driftsresultat på 34,2 millioner.
2013-resultatet blir kjent førstkommende torsdag. Etter tredje kvartal i fjor lå VGs samlede digitalinntekter på 423 millioner kroner, som var 31 prosent høyere enn på samme tid i 2012.
I løpet av 2012 gikk lesertallet for VG på mobilen forbi papiravisen, og nå ligger mobilutgaven klart foran papirutgaven i antall daglige lesere.
– Vil brukerne merke at VG Mobil blir en del av modervirksomheten?
– Ja, i den forstand at produktet forhåpentlig blir enda bedre når et enda større miljø har fokus på plattformen.
Bransjebladet Kampanje skriver tirsdag at VG Mobil knuste sin egen trafikkrekord med 22 prosent i helgen. Trafikken steg med 50 prosent da TV 2 satte over til reklamepause under herrenes tremil i Sotsji-OL.
Pengemaskin på nett
Med Torry Pedersen ved rattet fra starten i 2000 utviklet VG Multimedia, utgiverselskapet bak VG Nett, seg til en pengemaskin for eierne. Oppstartsåret ga en omsetning på 13 millioner kroner og et driftsresultat på minus fem millioner. Også de neste to årene var preget av satsing og investeringer i et nytt marked, med driftsunderskudd på 20,3 og 5,4 millioner kroner.
Men fra 2003 har det bare vært velstand for VGs nettvirksomhet. I 2010, det siste driftsåret som eget selskap, var omsetningen oppe i 275,1 millioner kroner og et driftsresultat på 60,7 millioner. Overskuddsrekorden ble satt med hele 107,7 millioner kroner i 2007, før finanskrisen delvis strupte annonsemarkedet.
I 2011 ble VG Multimedia fusjonert inn i VG AS. Medarbeiderne ble integrert i den øvrige virksomheten i VG-huset.
Web-tv som datter
Det var i slutten av oktober i fjor eierne vedtok å etablere VGTV som et eget datterselskap, med Jo Christian Oterhals i førersetet. En del av strategien er å la VGTV fungere som navet i Schibsteds riksdekkende web-tv-tjenester.
VGTV er en del av tilbudet på VGs nettjeneste og satser hovedsaklig på unge mennesker under 40 år.
– 36 prosent av nordmenn bruker både mobil, brett og laptop og utviklingen går raskt. Alt handler om nyheter. 80 prosent av det som konsumeres på VGTV er nyheter, fortalte Oterhals på Hellkonferansen nylig.
Ingen gjennomtenkt plan
Torry Pedersen svarer følgende på spørsmål om VGs plan er å hente også VGTV tilbake til mor når barnet har fått utvikle seg i noen år:
– Vi har ingen gjennomtenkt plan for det. Så lenge vi mener virksomheten er best tjent med å være separat organisert, forblir den det.
– Hvor lenge kan VGTV forvente å få stå på egne bein?
– Det har vi ikke brukt et nanosekund på å tenke på. Vi er mest opptatt av å utvikle virksomheten.