VG-reklame på bordet til PFU
Tre privatpersoner mener reklame på fronten er for likt redaksjonelt innhold.
Torsdag må Pressens Faglige Utvalg (PFU) ta stilling til VGs reklamelayout på ny. Tre personer har klaget inn reklame på forsiden for utvalget selv om de alle er merket annonsørinnhold.
De tre klagerne reagerer alle på at presentasjonen, som tittelstørrelse og font, er lik som den for redaksjonelt innhold på forsiden.
– Noen vil kanskje skjønne, ut i fra "artikkelens" overskrift, at det er en annonse, og dermed få øye på "annonsørinnhold" over, og skjønne at det er en reklame. Andre vil ikke skjønne det. Denne effekten utnytter VG og svekker med vilje det klare skillet mellom journalistikk og reklame, heter det i en klage, ifølge sakspapirene til PFU.
En annen beskriver presentasjonen som "forkledd journalistisk innhold".
– Det står en liten notis ovenfor at det er annonsørinnhold, men selve boksen er utformet som en del av det journalistiske innholdet. Det går på layout, font og helhet. Det er bevisst lureri og VG burde få smekk her, heter det fra klager.
VG svarer i tilsvaret til PFU ikke direkte på klagernes påstand om lik layout og font på reklamen, men fokuserer på at alle annonsene er merket med "annonsørinnhold".
– Dagens merking av innholdsmarkedsføring i VG er ikke justert siden sist PFU vurderte den som god presseskikk. VG har ikke innført en mer liberal linje det siste året, men lojalt og presist fulgt alle anvisninger gitt av Pressens Faglige Utvalg, heter det fra VG.
Mediehuset er mest opptatt av at annonsene er tydelig merket "annonsørinnholdet", et begrep de mener er godkjent både av PFU og av Forbrukerombudet.
Når det gjelder påstandene om lureri, svarer VG:
–Det er ingenting positivt med irriterte lesere verken for annonsøren eller for VG. Derfor tilstreber vi med sticky header og andre virkemidler å være fullstendig transparente.