Denne dingsen gir mediene inntekter på over 100 millioner kroner i år. Foto: Glenn Slydal Johansen
Denne dingsen gir mediene inntekter på over 100 millioner kroner i år. Foto: Glenn Slydal Johansen

Drar inn millioner på denne

Se hvor mye penger mediene drar inn på vekstmediene mobil og web-TV. 

I midten av november la Institut för reklam- och mediestatistik (IRM) frem tall som viser at det norske reklamemarkedet krympet i tredje kvartal. Riksavisene hadde det største fallet, med en nedgang i reklameomsetningen på 14,6 prosent mot året før.

Over 100 millioner

Samtidig har mobile plattformer kraftig vekst. Men reklameomsetningen for denne kanalen er ennå ikke inkludert i IRMs statistikk. Instituttet har varslet at dette vil komme inn i rapporteringen. 

Det er Mediebedriftenes Landsforening (MBL) som eier reklamestatistikken sammen med INMA, som er bransjeorganisasjonen for digitale kanaler.

Fagsjef Geir Engen i MBL anslår at reklameomsetningen for mobile kanaler i år vil ligge opp mot 110 millioner kroner. Denne summen er et såkalt nettotall, som betyr at det er reelle inntekter til mediehusene.

– Men det er store variasjoner mellom mediene. Og tallet inkluderer ikke ukepressen, TV 2 og nettsteder som ABC Startsiden og Finn.no, sier Engen.

Web-TV

En annen kanal i vekst er web-TV, der TV 2 Sumo, VGTV, dbtv dominerer. Salg av reklame til web-TV har tidligere vært innbakt i øvrige tall, som merkevareomsetning, men rapporteres i økende grad isolert fra mediebedriftene. Men ettersom praksisen med å rapportere isolerte tall varierer fra mediehus til mediehus er det vanskelig å anslå nøyaktig hvor mye mediene tar inn her.

Engen ønsker ikke å gi noe tall på hvor mye reklame det omsettes for i denne kanalen. Journalisten kjenner likevel til at den månedlige omsetningen på web-TV anslagsvis ligger rundt fem millioner kroner. Det gir en årlig omsetning på 60 millioner kroner. Og omsetningen er fortsatt økende. 

VGTV er sannsynligvis den største kommersielle kanalen. Men de ønsker ikke å oppgi hvor mye penger de tar inn på reklame og produktplassering. 

– Men vi har hatt en kraftig inntektsvekst i år med over 50 prosent vekst i 3. kvartal i år mot 3. kvartal i fjor, skriver VGTV-sjef Thomas Manus Hønningstad i en e-post.

Han legger til at andre inntekter enn reklamevisninger, som sponsorater og produktplassering, også er økende.

Hadde lite

Heller ikke kommersiell direktør Per Brikt Olsen i Dagbladet vil gi konkrete tall. Han sier omsetningen på mobil har doblet seg i løpet av det siste året, mens omsetningen på web-TV har firedoblet seg.

– Men det er klart, på web-TV hadde vi veldig lite fra før.

– Syns du tallet fem millioner kroner høres riktig ut, da?

– Det høres for lavt ut, og ligger nok i nedre sjikt. Det er nok for VGTV og dbtv til sammen, og det finnes andre også. 

Dagbladet selger ikke produktplasseringer og sponsorater. 

Salgsdirektør Bjørn Gunnar Rosvoll i TV 2 sier at de har på plass en betalingsmodell, hvor de nettopp passerte 100.000 registrerte brukere. 

– Så er vi ferd med å bygge opp en modell med reklamefinansiering, sier Rosvoll.

Heller ikke han vil ut med konkrete tall på hvor mye de omsetter for av reklame. Men han mener det totale markedet for web-TV ligger opp mot 100 millioner kroner i Norge.