VGTV legger om strategien og satser på flere dokumentarer, mens humor og underholdning kuttes ut. Foto: Birgit Dannenberg
VGTV legger om strategien og satser på flere dokumentarer, mens humor og underholdning kuttes ut. Foto: Birgit Dannenberg

VGTV sliter med seertallene og strammer inn

Kutter innkjøp og egenproduksjon av humor og underholdning.

Publisert   Sist oppdatert

VGTV vil nå først og fremst satse på norske og utenlandske dokumentarer. Egenprodusert humor, underholdning og reality blir kuttet ut, skriver Dagens Næringsliv torsdag med henvisning til flere kilder. Produksjon av aktualitetsdrevne programmer innen nyheter, rampe­lys, sport og fotball vil utvikles videre parallelt med satsingen på dokumentar.

Ifølge DN er oppslutningen om VGTVs lineære nyhetskanal omtrent som ved lanseringen under sjakk-VM i Chennai i november 2014: en markedsandel på like under 0,3 prosent.

TV 2 Nyhetskanalen, som startet i 2007, har en markedsandel på 2,64 prosent hittil i år.

Administrerende direktør og VGTV-redaktør Helje Solberg sier til DN at VGs lineærkanal har hatt «noe fremgang» den siste tiden, men innrømmer at tallene fortsatt er for lave.

– Når det er sagt, ser vi at det tar tid å ta markedsdeler lineært og vår primære strategi er digitalt. Satsingen vi har gjort og gjør på levende bilder er en investering i fremtiden og helt sentralt i den digitale transformasjonen til VG som mediehus. Online video er i dag en selvfølgelig del av innholdet vårt. Inntektsmessig går det bedre enn starten på året, men markedet er krevende, med sterk konkurranse fra særlig Youtube og Facebook, sier Solberg.

VG-eier Schibsted har oppgitt at satsingen på web-tv i VG og den svenske søsteravisen Aftonbladet tilsammen kostet 100 millioner kroner i 2014. I fjor gikk VGTV med 71 millioner kroner i minus på driften etter en omsetning på snaut 62 millioner kroner. Schibsted har opplyst i regnskapsrapporter tidligere i år at det blir en tilsvarende investering på VGTV i 2015 som i fjor.

Selskapet hadde 59 ansatte per 31. desember og i gjennomsnitt 44 ansatte gjennom hele fjoråret.

På den positive siden kan mediehuset VG vise til en kraftig økning i videotrafikken.

– Vi har en fantastisk vekst digitalt, med rundt 700.000 startede videostrømmer daglig. Dette er en økning på 40 prosent sammenlignet med ifjor, sier Solberg til DN.