Vegard Harm og Morten Hegseth er også programledere i Panelet. Foto: Angelica Hagen.
Vegard Harm og Morten Hegseth har solgt ut Rockefeller
Skal livepodcaste «Harm & Hegseth» foran 700 mennesker torsdag kveld.
Sammen driver Vegard Harm og Morten Hegseth VGs kjendispodcast «Harm & Hegseth».
De vil ikke kategorisere den som en typisk kjendispodcast. De byr ganske mye på eget privatliv. Derfor nekter Hegseth moren sin å høre på. Innholdet blir ofte for personlig og grenseløst.
– Det er det som er så gøy med podcast. Det er et format som ikke er satt. Det er ingen regler, slik som det er i artikler, kommentarer og TV-innslag. Det er et upløyd terreng i mediesammenheng. Ingen står over deg med Vær Varsom-plakaten. Det er et artig format å jobbe i, men man må passe på at det ikke blir harry, sier Hegseth.
Les også: Derfor omtaler VG Lene Alexandras kjærlighetsliv
Mange lyttere
Harm forteller at vennene hans som er i 20-årene omtrent ikke vet hva podcast er. De forteller at de regner med at lytterne til podcasten i stor grad er jenter 20-35 år.
De har i gjennomsnitt 60.000 nedlastinger per episode. Sist de hadde livepodcast var episoden nedlastet 140.000 ganger. Det er også VGs eneste podcast som ikke drar inn lyttere fra VG.no. Den er kun lagt på iTunes etter Harm og Hegseths eget ønske.
Det tar dem kun mellom fem og ti minutter å forberede seg før de går i podcast-studioet. Da skriver de ned åtte punkter på hvilke kjendisnyheter de ønsker å ta opp. Ofte kommer de bare innom to av dem, og bruker resten av tiden på å snakke om seg selv.
Det er ikke mye penger å hente foreløpig. De mener Norge ligger bak på podcast-annonsering.
Fyller Rockefeller
Torsdag kveld skal de livepodcaste for et fullstappet Rockefeller i Oslo. De har kun fått sitteplassene i lokalet, og har solgt ut alle 700 plassene. Tidligere har de livepodcastet på HvaSkjer på Torshov, der det er plass til langt færre mennesker.
– Vi byr på musikk fra Skinny Days og kjendisquiz i tillegg til vanlig podcastprat. Også skal jeg være DJ. Ja, vi skal bli drita med lytterne våre, sier Harm.
I tillegg byr de på noen overraskelser til de fremmøte, som de ikke vil avsløre.
Hvor mye de tjener av billettprisen til Rockefeller på 175 kroner vil de ikke kommentere.
Les tilbakeblikket: Morten Hegseth ble intervjuet av Journalisten som student
Snapchat-nominasjoner
I tillegg er VGTV Rampelys norminert både til Snapchat-pris i London og i New York. I fjor vant de prisen i London for «Best use of social media in the world» for sin Justin Bieber-dekning. Med VGTV-programmet Panelet og Snapchat-kontoen når de en målgruppe på 14-16 år.
– Dere treffer en målgruppe mange andre medier sliter med. Hvordan?
– Det er mye på grunn av Vegard. Han er Justin Bieber for jenter på 16 år. Går vi forbi en ungdomsskole løper alle jentene etter Vegard. Jeg mister all selvtillit, sier Hegseth.
Han poengterer at han svarer alle som skriver til dem på VGTV Rampelys’ Facebook-side og på Snapchat.
Les også: VGTV sliter med seertallene og strammer inn
Blir lei hverandre
Morten Hegseth har vært ansatt i VG i til sammen fem år, regner han med. Han har vært litt ut og inn av mediehuset. Vegard Harm startet som kjendis på den nå nedlagte Twitter-videoplattformen Vine, og gjestet Panelet, som Hegseth er programleder for, flere ganger. De to fungerte så godt sammen at Harm nå jobber med Hegseth på heltid. Ifølge Hegseth er han Norges flinkeste.
Harm har i tillegg fått prøve seg som kjendisreporter og har laget flere korte videosnutter til Panelet. Noe han forteller Journalisten at han ikke er så komfortabel med.
– Jo, men du er kjempeflink som reporter da, skyter Hegseth inn.
– Joda, men du er mye raskere enn meg. Jeg er ikke så god til å ta regi. Jeg elsker å gjøre gøyale intervjuer, men jeg liker vel aller best å bli intervjuet selv, sier Harm og gliser.
Men de to legger ikke skjul på at de går lei hverandre hele tiden.
– Vi blir gærne, men det fungerer fint i podcasten at vi hater hverandre litt.