Helene fra Fetsund fortsatt med

Vi Menn går kraftig fram i opplag etter at bladet droppet sexannonsene fra nyttår, men sjefredaktør Axel I. Walø lover fortsatt pene bilder av lettkledde Helene fra Fetsund.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over ti år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.

Og ikke bare Helene. Hver uke skal Vi Menn fortsatt ha forside- og midtsider-piker som viser nakne pupper og litt til.

– Erotikk er en del av stoffmiksen, og noe av det mest populære stoffet. Bortsett fra forsidepikene, så er stoff om menns forhold til kvinner, helse, samliv og sex opplagt blant det mest populære stoffet vi har, sier Walø.

Var lite populære

– Dere øker altså salget etter å ha fjernet alle sexannonsene. I Dagbladet har de også fjernet sexannonser, men der har virkningen foreløpig uteblitt. Det er altså ikke noe sesam-sesam?

– Jeg kan ikke svare for Dagbladet, men for oss har det hatt en positiv effekt. Vi har hatt grundige tester på alt stoffet i bladet, og annonsene var det minst populære. Helt siden jeg begynte i Vi Menn er faktisk sexannonsene det eneste jeg har fått telefoner fra misfornøyde lesere om, sier sjefredaktøren.

Øker etter tre år tilbakegang

Etter tre år med nedgang i bladsalg og lesertall peker pilene igjen oppover for Vi Menn, som er landets største blad rettet mot menn.

Vi Menn har, ifølge lesertallene lagt fra Synovate MMI, økt antall lesere med 18.000 (3,3 prosent) til 575.000 ukentlige lesere det siste året. Dette er første gang på tre år at antall lesere øker, og bladet regner også med en god opplagsøkning i 2007, framgår det av en pressemelding fra Vi Menn.

Samtidig har bladet fått redusert sitt opplag fra 93.803 i 2005 til 92.019 i 2006. Det betyr at hvert blad i snitt leses av 6,25 personer.

Mistet flere millioner kroner

– Så langt i år har vi hatt en økning i bladsalget på flere tusen eksemplarer i snitt per uke. Bare ett enkeltstående år de siste ti årene har opplaget økt, og den bedriften skal vi klare å gjenta i år.

I november i fjor gikk Vi Menn ut med beslutningen om å fjerne sexannonsene, og dermed si nei takk til flere millioner kroner i annonseinntekter. Salget av bladet snudde umiddelbart fra nedgang til økning, både i abonnement og løssalg. Sexannonsene forsvant fra årsskiftet da kontraktene med annonsørene utløp.

Seks av ti ønsket sexannonsene fjernet

En undersøkelse i Vi Menns leserpanel i fjor viste at seks av ti lesere ønsket sexannonsene fjernet fra bladet, eller i alle fall redusert i omfang. En ny undersøkelse denne uken viser at leserne er blitt enda klarere i sin tale.

98,7 prosent av de spurte har ingen ønsker om å få sexannonsene tilbake.

58 prosent av de spurte forteller at de har fått et mer positivt syn på bladet etter at sexannonsene forsvant. Bare en prosent svarer at de har fått et mer negativt syn, mens de resterende har et likegyldig forhold til sexannonsene. 35 av de 41 utgavene som er kommet etter at beslutningen ble tatt, har solgt bedre enn tilsvarende utgave året før.

Powered by Labrador CMS