F.v. Erik Z. Børresen, adm. dir. i Viasat, Stian Kleppo, sportssjef og Jan Åge Fjørtoft, studioanker. Foto: Birgit Dannenberg

Kjøper NRK ut av VM

Viasat lanserer rendyrket fotballkanal. Nye utgifter for de frelste.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over ti år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.

TV3-eier Viasat satser tungt på fotballinteressen og lanserer Viasat Fotball for å komplettere sine øvrige sportskanaler. Fra før har selskapet blant annet rendyrket golfkanal og motorsportkanal.

Rendyrker

– Vi føler at MTG har en god posisjon nå. Vi har hatt fremgang på reklamekanalene og Viasat går også bra. Derfor føler vi det er riktig og viktig nå å ta neste steg i sportssatsingen vår. Vi har erfaring med at folk liker sjangerdyrking, og med nyervervelse av nye rettigheter er det en god mulighet til å lansere den første og eneste rendyrkede fotballkanalen i Norge, sier administrerende direktør Erik Z. Børresen i Viasat til Journalisten.

Den nye betalkanalen blir i utgangspunktet distribuert til om lag en halv million husholdninger gjennom blant annet kabel-TV og Viasats satellittplattform.

Børresen forteller at Viasat vil gå i dialog om distribusjon med Canal Digitals satellittplattform og RiksTV.

Fansen betaler

Den nye kanalen kommer blant annet til å sende UEFA Champions League og den nye Europaligaen. Det innebærer blant annet at Viasat 4 mister tirsdagskampen, men beholder kampene på onsdag.

I tillegg har Viasat kjøpt NRKs rettigheter til å sende kamper fra VM. Det innebærer at halvparten av kampene vil gå på Viasats kanaler, deriblant Viasat 4.

Viasat Fotball blir en betalingskanal, noe som også innebærer at flere av kampene «må» kjøpes for å kunne sees.

Må gi bort

Men rundt fotball-VM er det forpliktelser til at en viss andel av kampene skal gå på såkalt free-to-air-kanaler, som NRK.

Rettighetene til de øvrige kampene, som Viasat ikke har kjøpt, er det TV 2 som sitter på i Norge.

– Vi kjøper et fotball-VM som kanskje er verdens beste idrettsarrangement. Det gir oss en stor utfordring når vi skal lage innhold og fylle studiosendingene. Samtidig vil vi gjøre noe med rammene rundt fotballen, sier sportssjef Stian Kleppo til Journalisten. Han forteller at det betyr en høyere grad av «innramming» av journalistikken og større produksjon rundt rettighetene.

Innpakning

– Vi har de beste nå, men det er klart at vi skal ha en tung Champions League-sesong. Vi er hele tiden på jakt etter dyktige folk som kan gjøre oss enda bedre, sier Kleppo.

Jan Åge Fjørtoft skal være en av profilene til kanalen. Han synes det er kult å få være del av et selskap som ligner på Sky i England.

– Å tydeliggjøre Viasat Fotball er å gå i samme leia, det gjør noe med oss alle. Det er veldig spesielt, sier han.

Fjørtoft vil ikke twitre fra studio, men mener noen kommer til å gjøre det. Interaktivitet vil det uansett bli.

Powered by Labrador CMS