Linn de Lange og Medienettverket er igjen på utkikk etter kandidater.
Linn de Lange og Medienettverket er igjen på utkikk etter kandidater.

Vil hedre kvinnelige ledere med suksess

Kickstart for jakten på Årets kvinnelige medieleder og Årets talent. Nå skal bransjen scannes for gode kandidater.

Publisert Sist oppdatert

Medienettverket, forum for kvinner i ledelse, skal igjen kåre årets kvinnelige medieleder og årets kvinnelige talent.

– Vi må løfte og vise frem dyktige kvinner. Derfor er disse prisene viktige, sier Linn de Lange, leder i Medienettverket i en pressemelding.

– Selv om vi ideelt sett hadde ønsket å dele ut priser til dyktige ledere uavhengig av kjønn, ser vi fortsatt behovet for en slik segmentering ettersom kjønnsfordelingen i lederstillinger er såpass skjev. Når det er sagt, er dette en kåring som først og fremst holder ledelse i fokus.

Lederjakt

Victoria C. Schultz, konserndirektør i Amedia, er ansvarlig for kåringen av årets leder.  Hun mener det fortsatt er viktig å sette kvinnelig lederskap på agendaen.

Victoria S. Schultz
Victoria S. Schultz

– Vi må synliggjøre de flinke damene der ute for å gjøre toppledere og styrer oppmerksomme på dem. Samtidig håper vi at dette bidrar til å inspirere yngre damer til å påta seg lederoppgaver. Så er dette, for meg personlig, en veldig interessant oppgave, for du blir kjent med nye navn i bransjen og får et veldig godt innblikk i hvordan kandidatene utøver sitt lederskap, sier Schultz.

Juryen leter etter dyktige kandidater som over tid leverer resultater redaksjonelt, økonomisk eller markedsmessig, og som utøver godt lederskap på alle nivåer.

I fjor vant Vibeke Fürst Haugen, direktør for Marienlyst-divisjonen i NRK. Hun leder over 800 ansatte og fikk prisen for sitt løsningsorienterte og rosende lederskap og sin forbilledlige måte å gjennomføre omstillingsprosesser samtidig som hun har beholdt utviklingstakten.

Trine-Lise Jagge
Trine-Lise Jagge

Unge talenter

Trine-Lise Jagge, hodejeger i Dynamic People, skal jakte de unge talentene.

– Jeg brenner for å få flere kvinner inn i lederstillinger, identifisere, løfte opp og frem dyktige kvinner som ønsker seg inn i lederposisjon. Det er fortsatt altfor få kvinnelige søkere til lederstillinger generelt. Jeg tror det er mange som rett og slett ikke søker fordi de ikke tror de er gode nok. Jeg har sittet i juryen i 4 år og er på mitt andre år som juryleder. Vi vet at det finnes mange dyktige kvinner i mediebransjen som skaper resultater og utviser gode lederegenskaper, sier Jagge, som er særlig opptatt av de unge kvinnene.

I fjor gikk prisen til Susanne Kaluza, redaktør i Egmont Publishing med ansvar for Kvinneguiden.no.

Prisene skal i år deles ut på Medienettverkets høstseminar på MESH 22. september 2016.

Her kan du nominere kandidater

Powered by Labrador CMS