Digitalredaktør Ola Stenberg forteller Tl;dr avvikles i disse dager. Foto: Kristoffer Kumar/VG.
Digitalredaktør Ola Stenberg forteller Tl;dr avvikles i disse dager. Foto: Kristoffer Kumar/VG.

VG legger ned viralsatsing

Ble besluttet før sommeren.

Publisert Sist oppdatert

Det er ennå ikke gått sju måneder siden VG lanserte sin virale nettsatsing Tl;dr. For noen uker siden ble den besluttet nedlagt. I går la Amund Djuve ned Dagens Næringslivs viralsatsing Bisbuzz.

Les også: Bisbuzz skulle aldri sett dagens lys

Digitalredaktør Ola Stenberg understreker at Tl;dr ble besluttet nedlagt før denne ukes diskusjoner og avsløring rundt plagiering oppstod. Han erkjenner at nettopp denne tematikken er utfordrende i den virale verden.

– Såkalt viralstoff er en egen verden i verden. Ting er annerledes. Da vi lanserte var store deler av diskusjonen om etikken tilbakelagt. Vi var den veldig bevisst. Vi skal selvfølgelig kildehenvise så langt det er mulig. Mye viralt stoff går tilbake i tid så det er ikke alltid lett å spore opp kilden. Har vi ikke det, eller har vi oppgitt feil kilde, skal vi rette på det. Det har også vært et mål for oss å skape mye innhold selv.

Stenberg sier til Journalisten at Tl;dr var ingen storsatsing for VG. Et laboratorium er heller begrepet han liker å bruke. Nettstedet har sittet sammen med nisjepublikasjonene til VG, og disse er i gang med å dra nytte av kunnskapene om viralt innhold som de har fått fra Tl;dr.

Måtte avsluttet annonsekampanje

Selv om nettstedet ble vedtatt nedlagt før sommeren, har de valgt å la det rusle å gå ut juli fordi en annonsekampanje ikke var ferdig. Og nettopp det siste har vært en stor bidragsyter til at nettsiden ikke får leve videre.

– Vi visste at sosiale medier var vanskelig. Det er en verden som er i kontinuerlig endring. Det er mulig å drive inn høy trafikk, men det er vanskelig å holde på trafikken. Det er stabilt ustabilt. Det fører også til varierende annonseinntekter. Så i stedet for å drive det for langt, har vi valgt å avslutte den.

– I vår siste måned har vi hatt dager med 50.000 unike lesere på en dag, samt solgt godt med annonser. Vi kunne holdt på med dette lenger, men mener det er riktig å bruke ressurser på nye utfordringer knyttet til sosiale medier og andre kanaler.

Hvor vidt bryteren vippes helt over og Tl;dr går inn i historien som en fotnote eller om nettsiden blir liggende på nettet som et falmet familiefoto, har VG ennå ikke besluttet.

Powered by Labrador CMS