Selger ville fjerne sak
Fersk selger ba redaksjonen i Nettavisen slette sak om annonsør. Fryktet halv million i vasken.
Redaksjonen i Nettavisen fikk i morges en nokså spesiell henstilling pr. epost fra en medarbeider i bedriftens salgsavdeling:
Fra: (navn fjernet av Journalisten)
Sendt: 29. januar 2009 09:07
Til: Redaksjonen – Nettavisen
Kopi: Thomas N. Witsø-Bjølmer
Emne: KAn dere please fjerne Vitaepro artikkelen for godt?
Viktighet: Høy
http://www.side2.no/helse/article2519575.ece
Uffda, dette er en eksisterende kunde av Nettavisen som jeg og (navn slettet)(design) har jobbet veldig mye med og hadde møte på mandag. Denne artikkelen ligger på forsiden av Nettavisen. Var i møte på mandag og har/ hadde et veldig reelt tilbud ute på 500 000,-.
Disse er ikke mer useriøse enn andre innen helsekost, forskjellen er at de markedsfører seg mye, og det skal de vel ikke bli straffet for?
Takk for raskt svar,
(navn fjernet av Journalisten)
Mediehuset Nettavisen AS
Uskyldig
Artikkelen selgeren foreslo slettet, handler om villedende markedsføring av antioksidanter. Rune Blomhoff ved Universitetet i Oslo kritiserer i artikkelen selskapet VitaeLab. Den ble publisert på Nettavisens Side 2 i går.
Sjefredaktør Gunnar Stavrum sier til Journalisten at eposten ble trukket tilbake straks, han antar at det gikk om lag tre minutter. Avsenderen er en fersk selger.
– Alle har lov til å gjøre feil, sier Stavrum, som fremholder at alle i salgsavdelingen vet at det ikke går noen linjer fra annonsører til redaksjonen i Nettavisen. – Dette ubetydelige feilsteget fikk selvsagt ingen effekt.
(For ordens skyld: Journalisten kan bekrefte at slike feilskjær også forekommer i andre mediebedrifter. Undertegnede har opplevd lignende henvendelser fra selgere i db.no, der de også skyldtes ganske uskyldig vankunne om redaksjonelle retningslinjer. journ.anm.)