Skjermdump fra rapportens forside.
Skjermdump fra rapportens forside.

Journalister får traumer av voldelige nyheter

Avreagerer med fyll, overspising og overdreven sex, ifølge rapport.

Publisert   Sist oppdatert

Washington (NTB): Stadig flere journalister får posttraumatisk stressyndrom av å se på og legge ut videoer om voldelige hendelser, viser en ny studie om medier og menneskerettsaktivister.

Enda verre er metodene de tar i bruk for å hanskes med stressyndromet, nemlig alkohol, overspising og sex, ifølge studien. Mange kaster seg ut i en usunn praksis med sex med nye partnere hver natt for å døyve smerten, skriver Washington Examiner.

Videoer som viser halshogginger og masseskyting i storbyene, er blant dem som kan føre til stressyndrom. Men verst er lyden av ofrenes skrik, ifølge studien til britiske Eyewitness Media Hub.

Studien baserer seg på en spørreundersøkelse sendt over nett til ledere i medier og humanitære organisasjoner som igjen distribuerte skjemaet videre til ansatte. Spørringen foregikk fra 1. juli til 1. september 2015 og innbrakte 209 svar organisasjonen regner som brukbare. 122 av respondentene er journalister og 87 arbeider i frivillige organisasjoner.   

Undersøkelsen begrenser seg til personer som har i oppgave å bruke øyevitnebeskrivelser, opptak og bilder fra voldshandlinger.

Sliter i ettertid

I studien heter det at symptomer som man tidligere bare fant hos dem som opplevde grusomheter i felten, nå dukker opp stadig oftere i kontorene til mediehus, forlag og menneskerettsorganisasjoner.

Ifølge studien sier fire av ti spurte at de sliter etter å ha sett på for mange voldelige medieinnslag.

Mange sier det har fått følger for privatlivet, at de har utviklet et negativt syn på verden, føler seg isolert og opplever flashbacks, mareritt og andre stressrelaterte symptomer.

Noen sier også at de har oppsøkt psykolog, mens enkelte til og med har sagt opp jobben.

Hardt deskmiljø

Men i det harde deskmiljøet er det likevel bare de færreste av dem som rammes, som går til sjefen med sine bekymringer.

I stedet finner de andre måter å trøste seg på. Drikking, overspising og overdreven sex er eksempler på usunne reaksjoner. Blant sunnere måter å avreagere på, nevnes gråt, svart humor på desken, samtaler med familie og venner og dumme TV-serier. (©NTB)