– Nettby overlever maks seks år

GÖTEBORG (Journalisten): – Analytikere sier Nettby vil leve maks seks år, utfordringen for VG er å se på hvordan vi kan bruke teknologien på nye måter.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over ti år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.

– Nettby er den klart største byen i Norge, større enn Oslo, sa Jo Christian Oterhals, utviklingssjef i VG Multimedia og styremedlem i Nettby, under en presentasjon i Göteborg på søndag. Men han understreket at analytikere VG hadde vært i kontakt med ikke ga «byen» med drøyt 650.000 innbyggere lengre levetid enn toppen seks år.

Fallitt i Sverige

– Jeg tror vår strategi vil være å bruke teknologien på nye måter, sa Oterhals. En strategi har, som Journalisten tidligere har beskrevet, vært å eksportere nettsamfunnet til andre av Schibsteds markeder.

– I Sverige spilte dette fallitt ettersom svenske ungdommer logget seg på og bare fant nordmenn der. Vi tenker derfor gjennom den svenske siden på nytt og vil prøve igjen litt senere på en annen måte. I Spania, hvor vi samarbeider med den Schibsted-eide gratisavisen 20 Minutos ser vi derimot bra medlemstilsig, forklarte Oterhals.

Tenåringsjenter holder Nettby gående

Spesielt tenåringsjenter er aktive på Nettby, fortalte Oterhals, og la til at den høye andelen tenåringsjenter også var oppskriften på å vekke interessen til tenåringsgutter.

Espen Egil Hansen, redaksjonssjef i VG.no, har ved flere anledninger forklart at forskjellen på Nettby og Facebook er at på førstnevnte er du for å møte nye mennesker, på sistnevnte for å holde kontakt med gamle. Oterhals viste at også aldersprofilen for de to nettverkene er forskjellig, da Nettby primært er tenåringenes arena mens Facebook er dominert av de mellom 20 og 30.

Oterhals mente hvem som er konkurrentene dine er like åpenbart på nett som på trykk – det kan være Google, det kan være Facebook. Bekymringen er hva som blir det neste store.

Ungdom leser ikke nyheter

Hvordan få unge til å lese nyheter var et stort tema på World Association of Newspaper-kongressen på søndag. Oterhals illustrerte godt at selv om VG.no har lyktes med å nå de unge med Nettby, betyr ikke det at de leser mer nyheter.

– 58 prosent av Nettbys unike ukentlige besøkende besøker aldri VG.no. Nå er det nesten ingen link mellom VG.no og Nettby fordi vi ikke ville at ungdommen skulle komme til Nettby og få følelsen av at det var foreldrenes nettside. Nå må vi se på hvordan vi skal integrere mer innhold fra VG, men er ikke helt der at vi har fått det til ennå, sa Oterhals.

Pene tall

Men selv om ungdom ikke nødvendigvis leser mer nyheter som følge av Nettby, bidrar de om ikke annet pent til VG Multimedias inntekter.

– Nettby har en profittmargin på over 50 prosent. Spesielt MAX medlemsskapene, hvor brukerne betaler 30 kroner for 20 dager, er veldig viktig for oss nå, og vi har mer enn 50.000 betalende medlemmer til enhver tid, fortalte Oterhals.

Powered by Labrador CMS