Flere medier satser på betalte apps

Mens CNN og Washington Post opererer med gi bort-pris, krever El Mundo 1.450 kroner i året.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over ti år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.

De siste dagene er det blitt kjent at både Washington Post og spanske El Mundo har sluttet seg til medier som tilbyr egne applikasjoner til iPhone og andre avanserte mobiltelefoner. Mediebransjen gjør seg samtidig klar til Apples iPad, som lanseres i USA 3. april og i en rekke europeiske land i slutten av samme måned. Det er foreløpig uklart når iPad er i salg i norske forretninger.

Også norske medier forbereder seg på en ny medievirkelighet når iPad og andre leserbrett blir vanlige blant publikum. Schibsted-avisene VG og Aftenposten arbeider med egne satsinger på området.

Mobile apps

Washington Posts ledelse mener det fortsatt ikke aktuelt å ta betalt for nyheter på nettutgaven, skriver The Guardian. Avisen slår følge med et voksende antall utgivere som nekter å bygge betalingsvegger rundt nettinnholdet, men som heller satser på å ta betalt for mobile applikasjoner for plattformer som iPhone og iPad.

Disse mediehusene og konsernene håper dette skal gi nye inntekter i tillegg til de beskjedne salgene av reklameplass på nettleserbaserte mobilutgaver av den vanlige nettavisa. Det mest kjente unntaket så langt har vært Wall Street Journal, som startet med gratis WAP-område og applikasjon, til tross for sin satsing på online-abonnement. Nå går avisen over til en utvidet og betalt iPhone-tjeneste.

Tar 11,50 i året

Washington Post tar 1,99 dollar, det vil si 12 kroner, for 12 måneder med tilpasset tilgang og offline lesing. Avisen vil se an det første årets resultat før prisen eventuelt justeres.

Også CNN krever 1,99 dollar i engangsavgift for sin iPhone app. New York Times opererer foreløpig med en gratis iPhone-app, som er blitt lastet ned 3,2 millioner ganger. Fra neste år vil avisen kreve betalt både for nettinnhold, WAP-sider og iPhone-tjenesten.

The Guardian kan vise til 101.457 nedlastinger av sin iPhone-app i løpet av de ti første ukene. Avisen tar 2,39 pund (21,50 kroner) for hver nedlasting, og har dermed skapt 2,2 millioner kroner i nye inntekter så langt.

1.450 per år

Den spanske dagsavisen El Mundo har valgt en annen prisstrategi, ifølge nyhetsbyrået AFP. El Mundo, som er verdens mest besøkte spanskspråklige nyhetstjeneste på nett, bekjentgjorde torsdag at den lanserer en betalt mobilapplikasjon i neste uke. Prisen blir 14,99 euro, eller 121 kroner, i måneden. Det tilsvarer 1.450 kroner i året.

Også El Mundos velger å beholde nettutgaven som en åpen og gratis tjeneste.

Den nye applikasjonen, som har fått navnet Orbyt, gir full tilgang til papirutgaven, samt en rekke andre tjenester som arkiver, videorapporter og nyhetskommentarer.

 

 

Powered by Labrador CMS