Samarbeider med YouTube for å spre fredsbudskap fra Norge

Nobelkonserten TV-overføres til 130 land, men mange unge har ikke tilgang til tv.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over åtte år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.

Nobelinstituttet samarbeider med YouTube for at fredsbudskapet skal nå nye generasjoner. Direktør Olav Njølstad ved instituttet sier konsertene er viktige for å nå ut til de unge.
 
– I år går vi et skritt lenger siden vi har innledet samarbeid med YouTube. Hensikten er å spre budskapet til fredsprisvinnerne og Alfred Nobel, sa han på pressekonferansen i Nobelinstituttet fredag.

Millioner av seere

Framtidens nyhetsformidling skjer på YouTube, mener australske Derek Muller. Han har over 3 millioner abonnenter på sin YouTube-kanal Veritasium, der vitenskap er temaet. Videoene er til sammen vist over 225 millioner ganger. Fredag kveld skal han lede en direktesending på nettstedet i forkant av selve nobelkonserten.

 
Nobelkonserten TV-overføres til 130 land og kan nå flere hundre millioner TV-seere. Men mange unge har ikke TV, påpeker Muller.
 
– De er nesten helt avhengig av YouTube både for å finne underholdning og nyheter om verden, sier han.

I dybden

Muller håper gjennom livesendingen å gi de unge kunnskap om Den tunisiske dialogkvartetten, og helst i dybden.
 
– Jeg tror mange unge ikke har hørt om den. De kjenner kanskje ikke til bakgrunnen for Nobelprisen i det hele tatt, sier Muller til NTB.
 
Han mener videokanalene på YouTube er mindre polert, men mer rikholdige enn tradisjonelle TV-kanaler.

Et skritt lenger

– Hva får du egentlig fra en 24-timers nyhetskanal? Dette er en annen modell, og jeg mener den ikke er mindre verdifull. Den er mer detaljert og går mer i dybden, sier Muller og viser til The Young Turks og Vice News som eksempler på kanaler som bringer nyheter til de unge. (©NTB)
 
Powered by Labrador CMS