Nye EU-regler kan gi mediene større inntekter fra Google og Facebook

EU-kommisjonen ønsker strengere regler for opphavsrett.

Publisert   Sist oppdatert

Det kan gjøre det lettere for mediebransjen å tjene penger på innholdet sitt på sosiale medier som Facebook, YouTube og Google News.

Google kan bli spesielt sterkt berørt av nye opphavsregler i EU. Det er EU-kommisjonen som har foreslått endringene gjennom en oppdatering av EUs opphavsrettsdirektiv. Dersom de blir vedtatt kan reglene tvinge både YouTube og Google News til å betale mer for å gjøre hele eller deler av medienes produkter tilgjengelig.

– Jeg ønsker at journalister, utgivere og forfattere skal betales rettferdig for sitt arbeid, enten det er gjort i studioer eller stuer, enten det spres offline eller online, enten det er publisert via en kopimaskin eller kommersielt hyperkoblet på nettet”, uttalte EU-kommisjonens president Jean-Claude Juncker onsdag.

Fornøyde utgivere

Midt oppe i de omfattende nedbemanningsprosessene i norske og internasjonale medier er det mange som holder Google og Facebook ansvarlig for tapte inntekter. Både i form av sviktende annonseomsetning og manglende betaling for å spre redaksjonelt innhold.

Den tyske føderasjonen av avisutgivere (BDZV), sammen med den tyske magasinutgiverforeningen VDZ var raskt ute med å ønske EU-kommisjonens forslag til nye opphavsrettsregler velkommen. Nye regler vil også gjelde i Norge, via EØS-avtalen.

Engelske The Guardian skriver at musikkartister og plateselskaper hevder at YouTube har skapt et verdigap, som følge av at den Google-eide videotjenesten ikke gir en rimelig kompensasjon for den enorme mengden musikk som formidles via plattformen. De nye EU-reglene reglene vil - hvis de vedtas - innebære at videonettsteder som YouTube raskt fjerner - eller skaffer seg tillatelse til å formidle - opphavsrettsbeskyttet videoer. Dette vil ifølge Guardian styrke rettighetshavernes forhandlingsposisjon.

Også nyheter

De foreslåtte endringene i opphavsrettsdirektivet gir også håp for nyhetsutgivere. Enkelte av dem har vært høyrøstet i sin kritikk mot at selskaper som Google tjener penger på innhold uten å betale.

De foreslåtte opphavsreglene vil ifølge Guardian anerkjenne “nøkkelrollen som utgiverne har når det gjelder investeringer og generelle bidrag til å skape journalistisk kvalitetsinnhold”. Dette skal sikre utgiverne et sterkere grunnlag for å kreve betaling fra aggregatorer som Google News når de publiserer hele eller deler av artikler.

De nye forslagene må godkjennes av EU-parlamentet og Ministerrådet og det vil sannsynligvis ta måneder før nye regler eventuelt trer i kraft.

Google advarer

Googles visepresident for globale spørsmål, Caroline Atkinson, uttaler at selskapet er uenig i EU-kommisjonens tilnærming.

“Innovasjon og samarbeid - ikke subsidier og tyngende restriksjoner - er nøkkelen til en vellykket, variert og bærekraftig nyhetssektor i EU”, skriver hun i et blogginnlegg.

Google mener at EU-kommisjonens forslag kan begrense selskapets evne til å sende inntektsbringende trafikk gratis til nyhetsutgivere, via Google News og søk.