Mange musikere, blant dem Coldplay, har sett seg lei på at YouTube deler musikken deres gratis. Foto: Flickr.com/Creative Commons/Alex Bikfalvi

Google slår tilbake mot musikkstjerners YouTube-kritikk

– YouTube er ikke fienden, svarer nettgiganten.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over åtte år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.

Musikkindustrien har klaget inn YouTube til EU-kommisjonen fordi de mener at deres fremtid er i fare fordi musikken kan høres gratis på videotjenesten.
 
– YouTube er ikke fienden, svarer Google.

Flere tusen musikere, med Coldplay, Abba og Lady Gaga i spissen, har sendt en klage til EU-kommisjonen. De mener den økte bruken av musikk på YouTube ikke kommer musikerne til gode og de får heller ikke like godt betalt som gjennom andre streamingtjenester.

Les også: Over 1.000 musikere klager YouTube inn for EU

Google, som eier YouTube, mener dette er et feilaktig bilde av tjenesten.

– Digitale tjenester er ikke fienden. YouTube samarbeider med musikkindustrien om å kanalisere flere penger til artister ut over de 3 milliarder dollarene vil til dags dato har utbetalt, sier en talsperson for internettgiganten.

I klagen til EU-kommisjonen ber musikerne om å få innført et sett med rettferdige spilleregler for musikere og rettighetshavere.

Google og YouTube bruker et system som heter Content ID, der rettighetshavere kan melde fra til selskapet om sin musikk eller annet innhold. De kan enten be om at det fjernes eller få reklameinntekter som blir vist i forbindelse med sangen eller videoen.

– Content ID gjør mye mer enn hva loven krever for å hjelpe rettighetshavere med å administrere deres innhold på YouTube, sier talspersonen.

Powered by Labrador CMS