Nesten terrorfrie papirforsider

avisforsider.jpg(image/jpeg)
Relativt terrorfrie papirforsider fem dager inn i rettssaken. Foto: Glenn Slydal Johansen

Nesten terrorfrie papirforsider

VG har ingenting fra rettssaken på forsiden, mens Dagbladet har tonet det ned.

Ingen av avisforsidene til de to tabloidavisene VG og Dagbladet har 22. juli-rettssaken som hovedoppslag fredag. VG har ingenting om rettssaken på sin forside. Dagbladet har en henvisning til et intervju om privatpersonen Geir Lippestad, og en til et intervju med moren til det yngste offeret på Utøya.

Digitale medier

Sjefredaktør Torry Pedersen  i VG sier at han ikke har noen problemer med at det ikke er noe fra rettssaken på forsiden.

– VG er ikke bare en avis, men en total publiseringsplattform. Denne rettssaken dominerer i hurtige, elektroniske medier, hvor vi hadde en utførlig dekning i går. Vi følte at vi ikke hadde noen oppsiktsvekkende vinklinger å ta videre til forsiden i dag, sier Pedersen.

Han sier at det som kom fram under forklaringen torsdag ikke egnet seg for forsiden.

– Mye av det groteske som kom fram i går hadde uansett ikke funnet veien til forsiden.

Pedersen sier det likevel er viktig å gi en omfattende dekning fra rettssaken også på papir. Ni av de 56 sidene i fredagens avis er viet rettssaken.

Faser

Nyhetsredaktør Alexandra Beverfjord i Dagbladet sier at avisa ikke har gjort noen endringer for hva de skal ha på forsiden fra tidligere dager under rettssaken. 

– Vi velger de sakene vi mener er mest relevant. I dag mener vi intervjuet med Sissis mamma var mest interessant, sier Beverfjord.

Hun sier likevel ikke at folk må være forberedt på at rettssaken igjen vil dominere mer.

– Denne saken kommer til å gå i ulike faser.

Dagbladet bruker 13 sider inne i avisen på rettssaken. 

Annonser

Ledige stillinger:

Søknadsfrist
27.10.2014
Søknadsfrist
31.10.2014

Les også

Jan Ove Årsæther kritisk til  at Kjersti Løken Stavrums sitter i jury som finner navn til gate i kjøpesenter.

KOMMENTAR: Hvorfor er journalister så redde for innholdsmarkedsføring, og hva kan annonsørene lære av det?

Mens toppsjefen snart forlater landets største ukebladforlag til fordel for TV 2, står de ansatte uten lokalavtale. Fire måneder etter den ble sagt opp.