Du vil ikke tro hva Egmont har lansert. Eller, jo, klart du vil.

Superlike skal gi Egmont supertrafikk

Du vil ikke tro hva Egmont har lansert. Eller, jo, klart du vil.

Nå skal ukebladforlaget gi Buzzit kamp om leserne.

«25 dyr går over stokk og stein» eller «Slik har du aldri sett en hund urinere før». Det virale nettstedet Superlike er lansert i Norge. Nettstedet sorterer innunder Klikk.no, men de to skal ikke ha stoffdeling på hverandres forsider.

På Facebooksidene deres vil det derimot være et mer porøst skille, forteller direktør for digitale medier, Kyrre Svae i Egmont Publishing.

Klikk.no har allerede bevist at noe av Superlikes innhold absolutt fungerer viralt. Så pass at Buzzit har forsynt seg med det fra underbruket foreldre.no.

Svae forteller at de har ambisjoner om å bli landets ledende virale nettsted. Så langt er to journalistiske årsverk satt av for å få til nettopp dette.

kyrre_svae.jpg

Kyrre Svae. Foto: Egmont Publishing/Bjørn Inge Karlsen

Går opp etikken

Han forventer at «alle» kommer til å hive seg på virale satsinger. Og er overbevist om at Schibsted snart kommer etter. Særlig er det Schibsted i Sverige han skjeler til når han snakker om den enorme trafikkflyttingen som er skjedd, veldig kjapt. Mediekonsernet eier det svenske virale nettstedet Laikat.se.

Les også: DN satser viralt

Men i Norge er Buzzit den største konkurrenten. Det Nordlys-eide nettstedet har vært gjennom noen tøffe uker etter at Aftenposten avslørte at redaksjonen i Buzzit har forsynt seg grovt av innhold fra andre i mediebransjen og fra sosiale medier.

- Hvordan har dere forberedt medarbeiderne slik at de ikke går i samme fellen?

- Det er viktig for oss at vi skal forholde oss til det etiske regelverket. Vi har gått noen ekstra runder etter de utfordringene Buzzit er kommet ut i. Vi mener vi skal slippe å måtte gå gjennom det samme som dem.

Les også: Kanskje mer må slettes

Flere samarbeidsmuligheter

Egmont eier også TV 2 og med det TV2.no, i tillegg til halvparten av Nettavisen. Svae forteller at de i skrivende stund ikke har etablert samarbeid med disse, slik de har gjort med et stort antall medier med innhold fra Klikk.no.

- Men det er ikke utenkelig på sikt.

Hva slags trafikkmål det er satt for nettstedet, ønsker Svae ikke å dele.

 

 

 

Annonser

Ledige stillinger:

Les også

MEDIEDEBATT: Den liberale pressemodellen er i krise, skriver idéhistoriker Kjetil Jakobsen. Her forklarer han hvor den kommer fra, og hvorfor.