Fra Jævla bra reklame-siden på Facebook

Starter protestaksjon mot betalt innhold

Klubblederne i Dagbladet og VG har etablert Jævla bra reklame på Facebook.

Denne artikkelen er over ni år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.

I forrige uke slipte Harald Klungtveit og Dennis Ravndal, klubbledere i henholdsvis Dagbladet og VG, sverdene for å sable ned det de kaller reklamejournalistikk. I kommentarartikkelen «Dette æ’kke reklame» skriver de to at;

Harald Klungtveit, Dagbladet.

- Konseptet er å stjele så mye av journalistikkens troverdighet i utformingen at lesere lar seg lure, mens man satser på at kriserammede redaktører selger prinsippene billig. (…) Om noen virkelig mener at det eneste middelet for å redde mediebedrifter er å pulverisere journalistbegrepet og vanne ut redaksjonenes troverdighet til homeopatiske nivåer, har vi allerede tapt.

Dennis Ravndal, VG. Foto: Birgit Dannenberg

Oppfordrer til deling

Før helgen etablerte de Facebook-siden Jævla bra reklame som etter noen få dager har 1.300 følgere.

- Vi håper at Jævla bra reklame skal være med å holde debatten rundt «content marketing» i live, og at den blir et sted der man kan diskutere både enkeltsaker og prinsipper. Vi mener ikke nødvendigvis at alle sakene der er brudd på Vær varsom- eller Tekstreklameplakaten, men at de beveger seg i den stadig større og mørkere gråsonen bransjen er på vei inn i. Ved å legge det på Facebook håper vi at det skal være lettere å dele og diskutere eksemplene, sier de to.

Samtidig ønsker de at folk bidrar med å sende eksempler eller selv poster disse på FB-siden.

- Er det ikke en fare for at dere skyter dere selv i foten all den tid dette er potensielle inntekter?

- Hvis vi skal ta på oss klubblederhattene, er vi alltid med på å diskutere nye inntektskilder. Vi må alle være med på å tenke nytt i den situasjonen bransjen befinner seg i. Men dersom forretningsideen består i å lure leserne eller viske ut skillet mellom annonser og journalistikk, er svaret nei. Dersom leserne våre ikke stoler på det vi skriver, har vi virkelig skutt oss selv i foten.

Bra med åpenhet

Blant dem som har vært inne og likt siden er ansvarlig redaktør René Svendsen i Fredriksstad Blad. Utgangspunktet hans var å holde oversikt dersom det dukker opp noe interessant i debatten. En debatt han mener er bra at de to reiser i åpenhet.

Renè Svendsen, Fredriksstad Blad. Foto: Kathrine Geard
- Som bransje leter vi oss fram til gode både kommersielle og etiske løsninger. Det gjør vi best ved å være åpne. Det opplever jeg også de to er ute etter selv om de har en tilnærming som er, og skal være, kategorisk. Så tror jeg også de ser vi er i en tid da vi må værre pragmatiske i jakten på inntekter, så lenge det er innenfor de etiske reglene, sier han.

Til deg

De to klubblederne har også laget noen punkter med oppfordringer:

  • Til journalistene: Ingen av dere skal drive annonseproduksjon, uansett hva sjefen kaller det. Dere kan ikke leke reklamebyrå den ene dagen og tro at dere dagen etter har troverdighet som kritiske journalister. Dere skal heller ikke fungere som «konsulenter» for reklameprosjekter eller fasilitere for såkalt sponset innhold. Avvis alle forsøk. Les Vær Varsom-plakaten en gang til, og hjelp til med å håndheve den. Klag gjerne inn tekstreklame i andre medier til PFU.
  • Til annonsørene: Dere risikerer å bli rundlurt av «content marketing»-hypen. Pressens etiske regelverk er like strengt som før og håndhevingen kan bli skjerpet. Dere tar like stor skade som avishusene hvis dere lar reklamefolk eller overivrige markedssjefer lure dere til å utradere medienes troverdighet.
  • Til direktørene: Skjult reklame er ikke et nytt ‘inntektsbein’. Det er ødeleggende for både merkevaren og for utviklingen av reelle, langsiktige inntjeningsmuligheter.
  • Til redaktørene: Dere kan ikke late som at dere ikke skjønner hva som nå er på vei inn i spaltene. Avvis alle forsøk. Forklar direktørene at troverdigheten er levebrødet vårt. Klag inn konkurrentenes tekstreklame til PFU.
  • Til leserne/seerne: Hjelp oss å være vaktbikkjer. Klag inn alle forsøk på å vaske ut skillet mellom journalistikk og reklame, til Pressens faglige utvalg, og skrik ut om det i sosiale medier.
Powered by Labrador CMS