Rolness anklager Journalistens redaktør for plagiat

Helge Øgrim. Foto: Birgit Dannenberg

Rolness anklager Journalistens redaktør for plagiat

Sikkert ikke feil, sier Helge Øgrim.

I blogginnlegget «Også du, Helge!» slår Kjetil Rolness fast at også Journalistens redaktør Helge Øgrim har begått plagiat.

Rolness viser i sin blogg til artikkelen «Juksemakerne» hvor Journalisten går opp en del tidligere tilfeller av journalistisk fusk. Og til Øgrims egen kommentar «Jukset i DN speiler tradisjon» hvor redaktøren skriver at det trolig var mer juks før enn nå.

– Rent sammendrag

Rolness bruker Øgrims egen beskrivelse av den tidligere DN-journalistens plagiering «oppsiktsvekkende mange sammenfall» som mal for likheten mellom det Rolness karakteriserer som en fenomenal graveartikkel i The Atlantic fra 2002 om livet til sjakkgeniet Bobby Fischer, og Øgrims artikkel publisert i Dagbladet like etterpå.

– Faktisk er Øgrims tekst ikke annet enn et rent sammendrag av Atlantic-teksten, skrevet av Rene Chun, velansett bidragsyter til New York Times og en drøss av USAs ledende magasiner. Ingen av faktaene, observasjonene eller refleksjonene har Øgrim kommet opp med selv. I setning etter setning gjengir han en annen journalists formuleringer og beskrivelser, nesten ordrett, uten referanse, skriver Rolness.

– I versjonen som nå ligger på Dagbladet.no er The Atlantic Monthly (som magasinet den gang het) oppgitt som kilde helt til slutt i en søt parantes som de færreste ser. Det var ikke tilfelle da artikkelen først ble publisert. Og uansett – uten noen kildehenvisning i brødteksten, framstår Dagbladet-artikkelen å være en usedvanlig velinformert og velopplagt stykke arbeid av journalist Øgrim, når den i stedet er en hastig blanding oversettelse, referat og avskrift, inkludert flere klossete anglisismer (f.eks. ”lese hverandres hoder”), fortsetter Rolnes.

– For tynn

Overfor Aftenposten legger Helge Øgrim seg flat:

– Det er ikke noe feil i det Rolness hevder. Det er i all hovedsak riktig, sier Øgrim til avisen.

Saken diskuteres også på Facebook-profilen hans, hvor Øgrim svarer at anklagen nok er rett.

– Saken er i all hovedsak løftet fra Atlantic Monthly. Vi lagde mange saker med utgangspunkt i amerikanske medier og hadde som policy å kreditere. Om det først var utelatt her, husker jeg ikke i dag. Krediteringen er uansett altfor tynn for og gjenbruken for omfattende, selv om den også var resultat av mangeårig interesse for sjakk og Fischer. Jeg vet ikke i hvilken grad det reflekteres i saken. Jeg tror vi vil finne flere sånne saker framover. Hos meg antakelig i mange korrespondentartikler fra USA, skriver Øgrim. Han har også omtalt avsløringen på sin egen FB-side.

egen Facebook-side skriver Helge Øgrim også om avsløringen.

–  Dette er ikke noe dårlig eksempel på arbeidsmetoder som er ganske utbredt i journalistikken. DBs lesere hadde fortjente å bli informert om hovedkilden tidlig i lesningen, selv om min interesse for sjakkhistorie gjorde stoffet ekstra spennende for meg, skriver Øgrim.

Annonser

Les også

Avisen offentliggjorde graderte dokumenter fra Riksrevisjonen tidligere i år.

MEDIEDEBATT: Regjeringen ville temme NRK, men etterlater seg en statskringkasting som er sterkere enn noensinne, skriver Gunnar Stavrum.

Den tidligere journalisten, kommentatoren og redaktøren i NRK, Steinar Mediaas, er død. Han ble 70 år gammel.