- Alle vet det er der for å tjene penger

Forbrukerstoff:

- Alle vet det er der for å tjene penger

Gunnar Stavrum forstår at lesere ikke ser forskjell på reklame og redaksjonelt innhold. 

En pilotstudie gjennomført av medieforskerne Ragnhild Kristine Olsen ved Høgskolen i Oslo og Akershus og Jens Barland ved Høgskolen i Gjøvik, viser at leserne oppfatter forbrukerjournalistikk, som for eksempel reisejournalistikk, som reklame.

Forskerne har på oppdrag fra Norsk Journalistlag og Norsk Redaktørforening gjennomført en pilotstudie av hvordan brukerne responderer på innholdsmarkedsføring hvor annonsene benytter seg av den redaksjonelle drakten.

– Studien er gjennomført på fire personer, og er derfor ikke et kvalifisert grunnlag for å trekke noen konklusjoner, men den gir et godt utgangspunkt for hva man bør se videre på, forteller Barland. 

Og et av disse interessante funnene er at leserne oppfattet Aftenpostens reisejournalistikk som reklame.

– Leserpanelet beskrev tester som en «form for reklame», og om reisestoff ble det også sagt at «det er forbundet med reklame», sier Barland. 

– Er ikke journalistikk

– Dette er ikke spesielt overraskende. Og det bekrefter et inntrykk jeg har hatt lenge, forteller ansvarlig Nettavisens redaktør Gunnar Stavrum.   

– Man leser aldri om hvilke ti hoteller man absolutt ikke bør besøke

Han har tidligere brukt uttrykket «journalistikk som utgir seg for å være journalistikk» om forbrukerstoffet. Han mener at det kun er én grunn til at denne typen journalistikk eksisterer, nemlig for å skaffe annonseinntekter.

– Og det er jo noe alle vet. Men man prøver å pynte på det ved å bruke redaksjonelle rammer og kalle det journalistikk. 

Selv om Stavrum ikke er overrasket over funnet til Barland og Olsen, synes han det er en interessant observasjon, og han liker at de ser på utfordringen ved markedsføring fra den siden også. Han er overbevist om at det samme ville kommet fram dersom man hadde gjort undersøkelsen på flere personer. Stavrum tror de fleste lesere forstår hva de ser. 

– Man leser aldri om hvilke ti hoteller man absolutt ikke bør besøke. Denne type journalistikk er jo til for å påvirke til konsum, og det skjønner de fleste, tror jeg.

Derfor mener han det ville vært mer fair med en form for merking av også denne type journalistikk.   

– Jeg synes man må si at dette også er en form for markedsføring. Riktignok med en annen type finansiering, men like fullt markedsføring. Dessuten vil jeg si at man bør diskutere om journalistikk som gir folk råd om å kjøpe ting er journalistikk. Jeg synes ikke det er det. 

Annonser

Les også

Kjersti Strømmen og Øyvind Nyborg blir korrespondenter i henholdvis Beijing og London.

Filippinenes president langer ut mot to av landets ledende medier.