Til sommeren åpner DNB for at mediene kan selge artikler og få betaling gjennom VIpps. Foto: DNB

Fra sommeren blir det mulig å kjøpe artikler med Vipps

DNB lager API som gjøres tilgjengelig for netthandel. Dette gjelder også medier som vil selge enkeltartikler.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over åtte år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.

Journalisten har den siste tiden forsøkt å se nærmere på mikrobetaling for enkeltartikler.  Flere mediehus vi har vært i kontakt med stiller seg positive til en slik løsning, og vekter at det må komme i tillegg til abonnementsløsninger. Som de karakteriserer som den viktigste inntektskilden. Et ankepunkt har vært at betalingsløsningene i dag ikke er gode nok, at det rett og slett blir for mange steg fra brukerne initierer kjøpet til de har produktet i hånden.

Da vi intervjuet digitalansvarlig for marked i Morgenbladet, Yvonne Svae-Grotil, nevnte hun i en bisetning at DNBs mobilapp Vipps ville vært en ideell ordning. Nå får hun ønsket oppfylt.

Vil forenkle

Allerede til sommeren kan artikkelkjøp med hjelp av DNBs mobilbetalings app, Vipps, være en realitet. Forretningsutvikler Thang Manh Tran i DNB forteller at de i banken nå jobber for å få på plass et applikasjonsprogram (API) for netthandel.

Thang Manh Tran. Foto: DNB

Det innebærer at også mediene kan ta i bruk Vipps for å selge enkeltartikler eller pass av forskjellig valør. Måten dette vil skje på er at mediene kjøper tilgang til API og kobler denne til løsningen. Når brukeren så trykker kjøp på Vipps-knappen sender mediet ut en melding med bekreftelse som ved ja utløser salget.

– Vi ønsker å forenkle ulike betalingssituasjoner. Som netthandel. Denne er ganske krøkkete i dag, både for butikken og for konsumentene. Målet er å gjøre det enkelt, sier Tran.

Han viser til at ordinær netthandel i dag ofte innebærer å etablere en profil, og at selve betalingen krever inntasting av flere siffer fra bankkort, utløpsdatoer og sikkerhetskode.

Hvor mye det vil koste mediebedriftene å kunne bruke DNBs api, er gjenstand for forhandlinger i den kommersielle avtalen. Det kan være seg at prisingen går i faste rater, eller i prosentandeler til DNB. Tran understreker at kostnadene for mediebedriftene uansett må være proporsjonal.

Så langt har DNB ikke henvendt seg til mediebedrifter. I første omgang er det den tradisjonelle netthandelen de retter seg mot, men som Tran påpeker – det er egentlig snakk om den samme løsningen.

Utelukker ingen

Yvonne Svae-Grotli
Foto: Ellen Lande Gossner

Yvonne Svae-Grotli i Morgenbladet sier at deres hypotese er at de avgjørende faktorene for en mikrobetalingsløsning er enkelhet og tilgjengelighet i form av utbredelse.

– Vi er blant annet i kontakt med Vipps om dette, men utelukker heller ikke andre tilbydere.  SMS-betaling ser vi på som en enkel og utbredt tjeneste som foreligger, og som vi kan gå i gang med raskt for å avklare noen av de spørsmålene vi har. Når du nå forteller at Vipps vil komme med en løsning til sommeren som gir oss tilgang til et API, er dette selvsagt noe vi finner interessant, ikke bare for oss, men for hele mediemarkedet.

I Klassekampen er mantra at innholdet som ligger ute på nettsidene er fritt tilgjengelig for

Bjørgulf Braanen.
Foto: Martin Huseby Jensen

leserne. Det skal ikke oppfattes som en betalingsmur. Ellers sier ansvarlig redaktør Bjørgulv Braanen at det er mulig å kjøpe artikler på Buy and read. I det ligger det av brukerne kan kjøpe sider til 15 kroner stykk.

– Det kan vi forsåvidt godt vurdere, sier Braanen når Journalisten spør om avisen vurderer salg av enkeltartikler på nett. Når vi forteller om Vipps sier han at Klassekampen er åpne for å vurdere dette.

Abonnement viktigst

Amedia har som tidligere fortalt forsøkt seg med dagspass. Innovasjonsdirektør Pål Nedregotten i mediekonsernet sier til Journalisten at ordningen opphørte førte det til vekst i faste abonnenter.

– Skal vi vurdere mikrobetaling må vi føle oss trygge på at det ikke undergraver abonnementsordningen før vi går inn i det.

Nedregotten legger til at det er tre-fire aktører som tilbyr løsninger i dag, men at teknologien i seg selv ikke er det interessante.

Eivind Ljøstad.
Foto: Birigt Dannenberg

– Vi må se på forretningsmodellen om vi oppnår noe uten at det går utover abonnement. Skjer det, er vi interessert, men så langt har vi ikke funnet vippepunktet.

Sjefredaktør Eivind Ljøstad i Fædrelandsvennen åpnet i forrige uke døren til mikrobetaling på gløtt og mente det ville være en interessant inntektskilde. rett og slett bring it on.

Vi er veldig glade for all utvikling på området. Abonnement er den viktigste inntektskilden, men mikrobetaling kan bli en god kilde, og all utvikling ønskes velkommen.

Vil ta en prat

John Arne Markussen
Foto: Martin Huseby Jensen

Sjefredaktør John Arne Markussen i Dagbladet sier at mikrobetaling og artikkelsalg vil bli vurdert. Han understreker at plusstjenesten ikke har funnet sin endelige form, og at de akkurat nå har hatt større fokus på abonnementstall i Dagbladet.

– Vi vil naturligvis ta en prat med DNB. Hovedpoenget er at vi vil vurdere ulike modeller framover. Innholdet vil bli solgt i mange forskjellige fasonger i framtiden.

Markussen sier at når momsspørsmålet nå er avklart vil det virke motiverende for bransjen og føre til innovasjon.

Mer om nettbetaling finner du her

Powered by Labrador CMS