Redaktør Barth Tholens i Sykepleien mottar Fagpresseprisen sammen med hele redaksjonen (i bakgrunn) torsdag kveld. Foto: Glenn Slydal Johansen

Sykepleien vant Fagpresseprisen

Den digitale strategien bærer frukter.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over sju år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.

Prisen ble delt under Fagpressens prisfest på Månefisken i Oslo torsdag kveld.

– Bladet er ikke lenger en publikasjon, men er blitt en bred medievirksomhet som gjør seg gjeldende på flere plattformer - stadig med god, grundig og viktig journalistikk. Dette fagbladet har markant vekst digitalt, ikke bare på grunn av satsingen på god journalistikk, men også på debatt. Bak dette ligger det en klar digital strategi, selv om også lesningen av bladet har økt noe, heter det i begrunnelsen fra juryen som ble ledet av generalsekretær Kjersti Løken Stavrum i Norsk Presseforbund.

Det var i 2014 at fagbladet og redaktør Barth Tholens styrket den digitale strategien kraftig med et mål om å legge ned det serieproduserte papirbladet innen 2019.

En fornøyd Tholens takket for prisen og fortalte at Sykepleien satte seg dristige mål.

- Vi laget et femårsmål om å være så god digitalt at lesetiden digitalt vil erstatte lesetiden på papir. Det er ikke noen lett jobb.

Les også: Sykepleien vil kvitte seg med papir

Juryen trekker også fram en lang liste med viktige og relevante saker, lanseringen av en ny publikasjon under egen redaktør om forskning på sitt område, og et nyhetsbrev som i gjennomsnitt åpnes av 40 prosent av de 80.000 abonnentene.

– Blogg, sosiale medier og levende bilder ble selvfølgelig en del av satsingsområdene i 2015. Og en ny portal for jobber innen fagområdet så dagens lys i fjor. Juryen er enig med redaksjonen og redaktøren i at publikasjonens gode tradisjoner synes betryggende ivaretatt innenfor en ny publisistisk hverdag.

I tillegg til Løken Stavrum har juryen bestått av Siri Gedde-Dahl fra Kapital, Hege Iren Frantzen fra Norsk Journalistlag, Ola L. Tømmerås i Fagbladet, fotograf Morten Løberg, Nina Thorvaldsen fra mediebyrået IUM og Yngve Vogt fra Apollon.

Les også: Neste år kutter Sykepleien igjen antall utgivelser og satser på noe nytt: Papir

Powered by Labrador CMS