Denne artikkelen er over åtte år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.
Annonse
Halvannet år er gått siden ansvarlig redaktør Barth Tholens forklarte i Journalisten at hans langsiktige mål for fagbladet er å slutte med magasinutgaven på papir og bare publisere journalistikken på nett. I 2014 kom bladet ut 14 ganger, i 2015 kom det ut 12 ganger. I år er frekvensen nede i 11 utgivelser. Neste år blir antall utgivelser trolig redusert til 10.
Sykepleien er imidlertid ikke bare dette ene magasinet. Redaksjonen gir også ut flere spesialblader. Ett av disse, Sykepleien Forskning, blir nå det første heldigitale av bladene. Fagbladet beveger seg i retning av fulldigitalisert journalistikk innen 2019.
Mindre, men likevel mer papir
Men det er egentlig en halvsannhet. For redaktør Tholens har fortsatt lyst til å satse på cellulose, bare i et annet format.
– Vi ønsker å lansere noe nytt på papir som vi foreløpig har kalt Sykepleien Tema. Det blir mer bok enn det blir blad. Det skal være journalistikk og annet innhold med svært lang holdbarhet. I 2019 skal vi bare ha papirutgivelser av denne typen. Kanskje gir vi ut seks slike hvert år, sier Tholens, som trolig vil starte opp med to utgivelser allerede neste år.
Det hele er en del av en femårsplan som ble påbegynt i 2013. I dette ligger det kompetansefremmende tiltak for de ansatte, slik at også de skal bli heldigitale. Tholens er godt fornøyd med hvordan de ansattes måte å tenke produkt og journalistikk har endret seg underveis. I alt er det 21 ansatte i fagbladet.
På veien til heldigital journalistikk har fagbladet fått 3.000 medlemmer i Sykepleierforbundet til å avstå fra papirutgaven og bare følge dem digitalt. En del av disse utgjør nå et testpanel som gir løpende tilbakemeldinger på det digitale tilbudet redaksjonen lager.
For nesten to år siden hadde magasinet lesetid på en time. Det har falt. Ikke så rart egentlig, alt av innhold publiseres i dag først på nett. Dermed er mye av innholdet allerede kjent for leserne. Samtidig øker lesertallene på nettutgaven fra år til år med omtrent 25 prosent, slik at den totale eksponeringen av innholdet hos leserne øker, forklarer Tholens.
– Vi ser at folk henger stadig bedre med også på lange artikler på nett.
Annonse
Treigt annonsemarked
Sykepleien er ikke et selvstendig selskap, men en avdeling hos eier Sykepleierforbundet. Dermed må redaktøren hvert år argumentere og forhandle om budsjettene fagbladet skal driftes med.
De 105.000 abonnentene betaler ikke for bladet, men får det som en del av medlemskapet. Dermed kommer det ingen brukerinntekter fra bladet. Kostnadene rundt trykk og distribusjon, som ligger på anslagsvis 20 millioner kroner, dekkes opp av eierne.
I tillegg kommer rundt 10 millioner kroner i annonseinntekter. Omsetningen av produktannonser går bra, men på stillingsmarkedet merker Sykepleien at det går tregt. Konkurransen fra Finn og helseforetakenes egne nettverk gjør det vanskelig å selge annonser.
– Stillingsmarkedet er tregt. Det er vi ikke fornøyd med. Vi hadde en liten tilbakegang i fjor.
Skulle avdelingen gå med overskudd, så settes pengene på eierens konto. Helt greit, sier Tholens. Han har eierne i ryggen.
– Vi ser ikke mot stupet hele tiden. Det gir oss en viss frihet.